Satser stort på miljøet med gass- og batteridrevne busser

Satser stort på miljøet med gass- og batteridrevne busser

Iveco er en betydelig aktør når det gjelder bruk av metangass som drivstoff, både naturgass og biogass. Særlig det siste er i vinden på grunn av svært gode miljøegenskaper. Nå kommer Iveco Daily minibusser med gassmotorer for fullt også her i landet. Også elektriske Daily er aktuelle her til lands.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Iveco Norge AS er nå i gang med en leveranse av 53 Iveco Daily 40C14N 10-seters busser til såkalt TT-transport av funksjonshemmede i Oslo kommune. Dette er transport av personer som tilfredsstiller kravene til TT-kort, altså rullestolbrukere med eller uten ledsagere. Det er Oslo Taxibuss AS som fikk kontrakten med Oslo kommune. I kontrakten har kommunen prioritert hydrogen og deretter strøm og biogass. I praksis er det imidlertid biogass som er mest aktuelt, ikke minst fordi matavfallet fra Oslo-området benyttes til å produsere biogass ved en ny og stor produksjonsenhet i Nes i Akershus. Iveco Norge skal også levere seks batteridrevne Daily minibusser til Oslo Taxibuss.

Oslo Taxibuss har fra før nesten 150 konvensjonelle Iveco minibusser i drift.

Flere miljøbusser

Iveco Norge har også levert åtte Iveco Daily 65C14N 17-setere som Minibuss 24-7 AS har i skolebarnkjøring for Ruter på Romerike i tillegg til 10 batteridrevne Daily som også går for Ruter. I tillegg har Iveco-forhandleren Autonor AS i Råde fått bestilling fra Minibuss 24-7 på 22 gassdrevne Daily som skal settes i trafikk i Vestfold mot slutten av året.

Iveco Daily for metangass leveres med en 3,0 liters FPT CNG-motor som yter 136 hk og har et største dreiemoment på 350 Nm. Ved bruk av biogass er avgassutslippene meget beskjedne sammenlignet med fossilt drivstoff. Den batteridrevne versjonen har en el-motor på 80 kW og et dreiemoment på 300 Nm. Elektriske kjøretøy har ingen lokale utslipp.

Målbevisst arbeid

Det er et målbevisst arbeid som ligger til grunn for at Iveco nå virkelig har fått innpass med sine særdeles miljøvennlige Daily minibusser i Norge. – Siden våren 2016 har vi jobbet meget målbevisst for å promotere biogass som et miljøvennlig drivstoff, ikke minst på bakgrunn av at det nå foregår en betydelig produksjon av biogass på Østlandet, sier Leif Erik Nilssen som er Key Account Manager i Iveco Norge. – Vi har vært i en rekke møter med gassleverandørene AGA og Skagerak Naturgass i Vestfold, myndighetene og store kunder. Vi har også jobbet opp mot miljøorganisasjoner som Zero og Bellona. Iveco har over 20 år erfaring med gassdrevne kjøretøy, og andre steder, også her i Norden, har man kommet mye lenger med bruk av biogass som drivstoff. Nå kommer Norge etter for fullt, ikke minst fordi det nå kommer krav om bruk av biogass i stadig flere anbud. Og der det er ønske om batteridrift, har vi også muligheter for å bidra, avslutter han.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen