Se så urettferdig drivstoffavgiften slår ut!

Se så urettferdig drivstoffavgiften slår ut!

Drivstoffavgiften bør fjernes og erstattes med et bedre system. Avgiften er den samme uansett hvor du bor, hva du kjører og når du kjører. En som bor i distriktet belastes økonomisk på samme måte som en som kjører i by. Det er åpenbart urettferdig.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

På landet finnes det ikke kø og luftforurensning, og bilen er eneste transportmiddel. Hvorfor skal man da betale det samme i avgift?

NAF tar til orde for å fjerne drivstoffavgiften.

- Den blir misbrukt som virkemiddel, mener Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF og minner om høstens drama der nettopp denne avgiften lå an til å felle hele regjeringen.

- Uansett valgresultat kan vi ikke ha fire nye år med krangling over drivstoffavgiften. Nå må vi tenke nytt, sier NAF-sjefen.

Halve Norge er avhengige av bilen

- Politikerne ser blindt på drivstoffavgiften når de leter etter virkemidler for å få folk til å kjøre mindre bil. Det går et klart skille mellom bygd og by her, sier Skjøstad.

- Det vesentlige er om man har et alternativ til bilen.

Det er ikke fornuftig å bygge ut et godt nok kollektivsystem i hver grend her i landet, så mange vil fortsatt være avhengig av bilen.

- Vi venter på at elbilene skal komme også i distriktene, og dette vil sikre en god omstilling, sier Skjøstad.

Det er bakstreversk å krangle om bensinavgift

Dagens drivstoffavgift er ikke egnet for å påvirke bruk av bil hverken i byene eller i distriktet.

- Det er bakstreversk av politikerne å bruke så mye tid på denne avgiften framfor å tenke nytt og ta i bruk de mulighetene som ligger i ny teknologi.

Trenden er fortetting, klima og digitalisering

Tre megatrender dominerer vår tid: Fortetting i byene, klimautfordringen og digitalisering. Med et løsningsorientert blikk er svaret å utarbeide et finmasket system som veiprising, som vil gi en riktig fordeling og mer logisk kobling mellom bilbruk og behov.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen