Skal levere mat med el-lastebil

Skal levere mat med el-lastebil

Barnehager og storkjøkken i Asker og Bærum kan snart få maten levert av en elektrisk lastebil. Det er storkjøkkengrossisten Cater AS som skal kutte utslippene med støtte fra Enova.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Kravene fra kundene er i endring, og teknologien har kommet lenger. Det gjør at vi har valgt å starte med en gradvis overgang til en grønnere bilpark. Så langt har vi kjøpt to lastebiler som går på biogass. De får vi levert i høst. Nå har vi i tillegg fått støtte fra Enova til investering i en el-lastebil, opplyser daglig leder Bjørn Garder i Cater AS.

Elbilen som grossisten i Drammen har bestilt, er en liten lastebil (5,2 tonn) med kjøle- og fryseskap. Bilen skal transportere matvarer til storkjøkken, barnehager og lignende, primært i Asker og Bærum.

Støtte fra Enova

Enova støtter bilkjøpet med i overkant av 400 000 kroner.

– Tidligere i år etablerte vi et eget støttetilbud for innkjøp av utslippsfrie biler i næringslivet for å bygge dette markedet. Elektrifisering er et av de viktigste tiltakene for å kutte de store utslippene fra bilparken, og målet vårt er en tilsvarende utvikling i proffmarkedet som vi har sett hos privatbilistene, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.

Enova-markedssjefen tror mange bedrifter vil følge nøye med på det Cater gjør:

– Caters elektriske lastebil er bare starten. Selskapet har sett at batterikapasiteten nå har blitt god nok til at selv distribusjonsbiler med kjøle- og frysevarer kan kjøre med et normalt driftsmønster. Store deler av norsk næringsliv har biler i denne størrelsen, og gode erfaringer hos Cater bør kunne overbevise mange som så langt har trodd at batteridrift er en umulighet.

Viktige erfaringer

Erfaringene blir viktige også for Cater selv:

– Hvordan kjøretøyene fungerer i praktisk bruk, blir avgjørende for den videre utskiftingen av bilparken vår. Det er foreløpig dyrt å investere i miljøvennlige distribusjonskjøretøy. El-lastebiler er det et svært begrenset utvalg av, og prisene er mye høyere enn for dieseldrevne kjøretøy. Selv med støtten fra Enova utgjør bilkjøpet en betydelig merkostnad for oss, sier Garder i Cater.

KABOTASJE/23. oktober 2018

Debatt på ville veier

Både nyanser og fakta synes å være blåst av veien når Norges Lastebileier-Forbund (NLF) kritiserer ordningen med lovlig kabotasjetransport i Norge og beskylder Posten og Bring for lovbrudd og underbetaling av utenlandske sjåfører. Aktører som forsøker å presse Bring ut i grøfta, baner samtidig vei for cowboy-aktører, økte utslipp og lavere sikkerhet på norske veier. Les hele saken

Til toppen