Skal samarbeide om hydrogendrevne lastebiler

Skal samarbeide om hydrogendrevne lastebiler

ASKO har valgt Scania som leverandør av lastebiler til sitt hydrogenprosjekt. Hydrogen skal framstilles lokalt, ved hjelp av solceller. Målet er at både lastebiler og trucker skal kjøres med lokalt produsert hydrogen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

ASKO har en ambisjon om å bli klimanøytral. Ambisjonen innebærer at ASKO kun skal distribuere matvarer med fornybart drivstoff. Hydrogenprosjektet til ASKO Midt-Norge er et viktig ledd i denne strategien.

ASKO har definert et fremtidig drivstoffmønster hvor elektriske og hydrogendrevne biler vil være et satsingsområde når teknologien er ferdig utprøvd. Det er besluttet at ASKO Midt-Norge skal bygge et anlegg for produksjon av hydrogen. Erfaringene fra dette anlegget vil danne grunnlag for videre satsing på hydrogen innenfor ASKO.

Hydrogenteknologi har et stort potensiale som 0-utslippsalternativ for lastebiler på lengre distanser, mens elektriske lastebiler kan egne seg mer for bynær distribusjon. De første elektriske lastebilene vil komme på norske veier allerede i høst. De første hydrogendrevne lastebilene vil være i drift høsten 2018.

ASKO har søkt i markedet etter større distribusjonskjøretøy med rekkevidde opp mot 500 km som kan benytte hydrogen som drivstoff. Valget falt på Scania.

ASKO har bestilt tre treakslede chassiser med opsjon på ytterligere en bil. Lastebilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff.

Enova bidrar økonomisk til prosjektet gjennom å støtte ASKOs investeringer i kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegg med i overkant av 19,6 millioner kroner. Selskapet anser prosjektet som viktig for å bygge kunnskap i bransjen om hvordan hydrogendrevne lastebiler vil fungere under tøffe norske forhold.

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

Til toppen