Skipsfarten kan redusere klimautslipp kraftig

Skipsfarten kan redusere klimautslipp kraftig

Norge kan redusere utslippene av klimagasser fra innenriks skipsfart med 40 prosent. Det krever en betydelig satsing på klimavennlige løsninger, viser ny rapport. Regjeringen tar dette inn i arbeidet med konkrete tiltak.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Klima- og miljødepartementet ba DNV GL i fjor utrede hvordan norsk innenriks skipsfart kan redusere utslippene av klimagasser.

– Miljøvennlig skipsfart er prioritert i Regjeringens klimapolitikk. Den nye rapporten viser at skipsfarten i norske farvann kan redusere utslippene av klimagasser betydelig. Dette er et godt faglig grunnlag for en ambisiøs klimapolitikk. Vi tar rapporten med oss i arbeidet med å legge til rette for konkrete tiltak, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Virkemidler for grønnere skip

Det er allerede en rekke virkemidler for å få redusert utslippene fra skipsfarten.

Eksempler på dette er investeringsstøtte fra Enova, NOx-fondet, miljøteknologiordning, innovasjonslån- og kondemneringsordning gjennom Innovasjon Norge, støtteordninger gjennom Norges forskningsråd og bruk av anbudskrav..

Stor samfunnsøkonomisk gevinst

Klima- og miljødepartementet går nå gjennom den nye rapporten om reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart sammen med andre berørte departementer.

– Mange av de tiltakene som reduserer klimagassutslipp, vil samtidig gi bedre luftkvalitet. Dette gir store samfunnsøkonomiske gevinster, sier Vidar Helgesen.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen