Skipsopphugging omtalt som verdens farligste yrke

Skipsopphugging omtalt som verdens farligste yrke

Opphugging av gamle skip, såkalt "beaching" slik dette foregår på strendene i Asia er farlig for mennesker og miljø. Yrket blir omtalt som verdens farligste.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

KLP har engasjert International Law and Policy Institute (ILPI) til å utarbeide en rapport om praksis rundt skraping av skip i Bangladesh, India og Pakistan med hensyn til risikoen for menneskerettigheter og miljø.

Temaet ble særlig aktuelt i fjor da det norske Rederiforbundet ble verdens første til å advare sine medlemmer mot «beaching» av skip, det vil si opphugging på strendene uten faste arrangementer for oppsamling og håndtering av farlig og forurensende avfall, slik det stort sett praktiseres i Bangladesh, India og Pakistan.

Farlig for mennesker og miljø

ILPI presenterte hovedkonklusjonene i rapporten på et lunsjseminar hos KLP 18. mai.

– Opphugging av gamle skip, såkalt "beaching" slik dette foregår på strendene i Asia er farlig for mennesker og miljø, sier Jeanett Bergan, leder for ansvarlige investeringer i KLP Kapitalforvaltning.

Sikre fakta om de alvorlige konsekvensene både for miljøet og menneskerettighetene er vanskelig å oppdrive. Nytt internasjonalt regelverk er vedtatt, men har ikke trådt i kraft. Både investorer og sivilsamfunnet har begynt å stille krav til rederiene basert på et samfunnsansvarsperspektiv.

– Skipsindustriens ansvar slutter ikke i det skipene legges igjen på en strand i India, Pakistan eller Bangladesh, selv om skipet kan skifte eier flere ganger før det ender opp på et opphuggingsverft, sier Bergan.

Verdens farligste yrke

ILPIs rapport Shipbreaking practices in Bangladesh, India and Pakistan. An investor perspective on the human rights and environmental impacts of beaching, understreker alvoret i situasjonen. Majoriteten av alle skip som skrotes plukkes fra hverandre på helt usikret vis, av arbeidere uten verneutstyr, på strender der alle miljøgifter renner rett ned i sanden og vaskes ut i havet.

– Et stort antall mennesker skades og mister livet hvert år i det som kalles verdens farligste yrke. Asbest og andre miljøgifter slippes ofte rett ut i tidevannet. Med en ny skipsfartskrise på gang er det sannsynlig at enda flere skip blir sendt til opphugging. Med det vil også denne industriens miljø- og menneskerettighetsproblemer øke, sier senior legal advisor Aase Gundersen i ILPI.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen