En av hovedmotorene blir løftet på plass.
En av hovedmotorene blir løftet på plass. (Foto: Color Line)

Slik bygges verdenes største plug-in hybrid skip

Om ett år seiler Color Hybrid – verdens største plug-in hybrid skip i fast rute mellom Strømstad og Sandefjord. Skipet bygges for Color Line av Ulstein Verft. Byggingen foregår blokk for blokk som store legoklasser, og er i rute. Skipet vil seile under norsk flagg og ha norsk mannskap.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det grønne skiftet til fornybar og utslippsfri sektor er i full gang, og den maritime klyngen i Norge satser på neste generasjonsskip. Color Lines investering på over en milliard norske kroner i et nytt skip med bygging på norsk verft bidrar til økt sysselsetting og gir verdiskapning. En av ringvirkningene er økt kunnskapsutvikling som igjen bidrar til at norske selskaper kan hevde seg internasjonalt med innovative og fremtidsrettede prosjekter.

Hi-fog installeres. Foto: Color Line

På Ulstein Verft øker de bemanningen i takt med byggingen av skipet utover høsten, og selskapene har etablert et godt samarbeid og forståelse for det samfunnsansvaret selskapene har, ivaretar, og ønsker å være en del av videre.

– For en videreutvikling av den maritime klyngen i Norge er vi avhengig av internasjonalt konkurransedyktige vilkår. Forutsigbarhet sikrer selskapets evne til å planlegge langsiktig, og foreta investeringer fra et norsk ståsted, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.

Slik bygges verdens største plug-in hybrid skip «grand block» 2-5 løftes her på plass i dokken på verftet.

Med byggingen av Color Hybrid vil alle linjer som Color Line opererer med i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige i løpet av få år ha fått nye, moderne og skreddersydde skip. Color Line er i dag det eneste norske rederiet i internasjonal passasjer- og godstrafikk med norsk eierskap, skip registrert i norsk skipsregister og hovedkontor i Norge.

Som å bygge med legoklosser

Skroget til Color Hybrid består av totalt 14 «grand blocks». I dag, ett år før skipet settes i drift er seks av disse på plass i dokken. I begynnelsen av september vil de resterende åtte blokkene være på plass. Dokken fylles deretter med vann og Color Hybrid vil da for første gang få vann under kjølen.

I juni er «grand block» 1, 2, 3, 5, 8 og 9 på plass i dokken, mens de andre er under sammenstilling eller utrustning. Deler i dokken er vist med blått på tegningen. Illustrasjon: Color Line

– Det er en spennende operasjon for alle som jobber med prosjektet, da får vi for første gang se skipet flyte, og vi kan kvalitetssikre at vektberegningene er korrekte. Mot slutten av byggeperioden når alt av utstyr er på plass blir det så foretatt en krengeprøve som også angir høyden for tyngdepunktet til fartøyet, sier prosjektleder, Robin Tomren i Color Line Marine.

Når de ulike seksjonene er satt sammen til såkalte «grand blocks» kan hver enkelt veie opptil 1000 tonn, og være 30 m x 30 m x 30 m. Foto: Color Line

Den første uken i juni ble «grand block 5» og «grand block 3» heist ned i dokken. Denne måneden blir også hovedmotorer, gir og generatorer løftet på plass. «Grand block 5» vil huse de fem motorene, som også blir montert denne måneden. Både seksjonene og delene blir løftet på plass av en heisekran med løftekapasitet på 1000 tonn, og slik bygges skroget blokk for blokk, nesten som å bygge med legoklosser. 

Propell aksling installeres. Foto: Color Line

Color Hybrid vil ha plass til 2000 passasjerer og 500 biler. Skipet blir 160 meter langt og 27 meter bredt. Skipet vil gå på batteridrift inn og ut av Sandefjordsfjorden. 

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen