Sørger for sikkerheten ombord Norges mest traffikerte ferge

Sørger for sikkerheten ombord Norges mest traffikerte ferge

Zenitel, en global leder innen kritiske kommunikasjonsløsninger, har levert kommunikasjons- og underholdningssystemer til Norges mest trafikkerte innlands fergestrekning.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I 2014 vant Bastø Fosen en kontrakt for videre drift av Norges mest trafikkerte innlands fergestrekning, mellom Moss og Horten – frem til 2026. Som en del av avtalen skulle tre nye skip bli bygget (for å dekke denne viktige transportruten). Zenitel er stolte av å ha levert kommunikasjons og underholdningssystemer til alle de 3 nye skipene.

En innovasjon innenfor bransjen

Fergen er en del av det nasjonale veinettet, Riksvei 19. Riksvei 19 er en del av riksveien over Oslofjorden. I 2013 brukte over 1,3 millioner kjøretøy og 1,6 millioner fotgjengere fergene. Mange av Zenitels egne ansatte bruker fergene hver dag, som en del av deres pendlevei til bedriftens operative hovedkontor i Horten.

[factbox id="1"]

- Zenitel er en global leder med en lang, stolt historie i den maritime industrien. Leveransene til de nye Bastøfergene viser hvordan vi jobber som selskap. Vi var tilstede under byggingen av fergene via vår samarbeidspartner i Tyrkia, og er lokalisert rett ved der båtene er i drift. På denne måten har vi mulighet til å levere den profesjonelle
tekniske oppfølgingen vi er kjent for, sier Kenneth Dåstøl, Administrerende Direktør i Zeintel.

- Disse fergene representerer en innovasjon innenfor bransjen, noe vi kan stille oss bak. Takket være over 70 år med innovasjon, er også vi i stand til å bidra med fleksible, pålitelige og avanserte maritime kommunikasjonssystemer. Nytt design gjør av / påstigningen for biler og fotgjengere tidseffektiv. Moderne motorer og design har gjort det mulig for fergene å bli drivstoffeffektive og miljøvennlige, av slutter Dåstøl.

NOx utslippene vil bli redusert

Øyvind Lund, Administrerende Direktør hos Bastø Fosen, er enig i viktigheten for å ha troverdige og pålitelige kommunikasjonssystemer ombord.

- Passasjerenes sikkerhet og mannskapets trygghet er den første prioriteten ombord. Kommunikasjonssystemet fra Zenitel gjør at sikkerhetsinstruksjoner og annen informasjon kan bli hørt klart og tydelig ombord. I tillegg kan kapteinen enkelt kommunisere med resten av mannskapet fra broen. Takket være teknologi som noise reduction, selv når han kommuniserer fra et bråkete sted som maskinrommet, kan han bli hørt klart og tydelig og bli forstått, sier Lund.

De tre fergene ble bygget i Tyrkia, og designet av Multi Maritime i Førde, Norge. I Tyrkia var Zenitel representert av sin lokale partner, Elektro-Deniz. Som en del av avtalen mellom Bastø Fosen og Statens Vegvesen måtte NOx utslippene være i henhold til det internasjonale reglementet. Takket være nyutviklet design, har Bastø Fosen regnet ut at NOx utslippene vil bli redusert med over 80% sammenlignet med de tidligere fergene. I tillegg har også dieselforbruket blitt redusert med 25/30%, takket være enegieffektive dieselmotorer og nyutviklet skrogform.

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen