Sørger for sikkerheten ombord Norges mest traffikerte ferge

Sørger for sikkerheten ombord Norges mest traffikerte ferge

Zenitel, en global leder innen kritiske kommunikasjonsløsninger, har levert kommunikasjons- og underholdningssystemer til Norges mest trafikkerte innlands fergestrekning.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I 2014 vant Bastø Fosen en kontrakt for videre drift av Norges mest trafikkerte innlands fergestrekning, mellom Moss og Horten – frem til 2026. Som en del av avtalen skulle tre nye skip bli bygget (for å dekke denne viktige transportruten). Zenitel er stolte av å ha levert kommunikasjons og underholdningssystemer til alle de 3 nye skipene.

En innovasjon innenfor bransjen

Fergen er en del av det nasjonale veinettet, Riksvei 19. Riksvei 19 er en del av riksveien over Oslofjorden. I 2013 brukte over 1,3 millioner kjøretøy og 1,6 millioner fotgjengere fergene. Mange av Zenitels egne ansatte bruker fergene hver dag, som en del av deres pendlevei til bedriftens operative hovedkontor i Horten.

[factbox id="1"]

- Zenitel er en global leder med en lang, stolt historie i den maritime industrien. Leveransene til de nye Bastøfergene viser hvordan vi jobber som selskap. Vi var tilstede under byggingen av fergene via vår samarbeidspartner i Tyrkia, og er lokalisert rett ved der båtene er i drift. På denne måten har vi mulighet til å levere den profesjonelle
tekniske oppfølgingen vi er kjent for, sier Kenneth Dåstøl, Administrerende Direktør i Zeintel.

- Disse fergene representerer en innovasjon innenfor bransjen, noe vi kan stille oss bak. Takket være over 70 år med innovasjon, er også vi i stand til å bidra med fleksible, pålitelige og avanserte maritime kommunikasjonssystemer. Nytt design gjør av / påstigningen for biler og fotgjengere tidseffektiv. Moderne motorer og design har gjort det mulig for fergene å bli drivstoffeffektive og miljøvennlige, av slutter Dåstøl.

NOx utslippene vil bli redusert

Øyvind Lund, Administrerende Direktør hos Bastø Fosen, er enig i viktigheten for å ha troverdige og pålitelige kommunikasjonssystemer ombord.

- Passasjerenes sikkerhet og mannskapets trygghet er den første prioriteten ombord. Kommunikasjonssystemet fra Zenitel gjør at sikkerhetsinstruksjoner og annen informasjon kan bli hørt klart og tydelig ombord. I tillegg kan kapteinen enkelt kommunisere med resten av mannskapet fra broen. Takket være teknologi som noise reduction, selv når han kommuniserer fra et bråkete sted som maskinrommet, kan han bli hørt klart og tydelig og bli forstått, sier Lund.

De tre fergene ble bygget i Tyrkia, og designet av Multi Maritime i Førde, Norge. I Tyrkia var Zenitel representert av sin lokale partner, Elektro-Deniz. Som en del av avtalen mellom Bastø Fosen og Statens Vegvesen måtte NOx utslippene være i henhold til det internasjonale reglementet. Takket være nyutviklet design, har Bastø Fosen regnet ut at NOx utslippene vil bli redusert med over 80% sammenlignet med de tidligere fergene. I tillegg har også dieselforbruket blitt redusert med 25/30%, takket være enegieffektive dieselmotorer og nyutviklet skrogform.

KOLLEKTIVTRANSPORT/21. september 2018

Nytt system for sanntidsinformasjon til kollektivnettet i Trøndelag

FARA har signert en kontrakt med AtB om å levere et nytt system for sanntidsinformasjon til kollektivnettet i Trøndelag. Avtalen gjelder i første omgang transportmidler, holdeplasser og stasjoner i Stor-Trondheim, med opsjon på videre utvidelse til resten av fylket, inkludert hurtigbåt og ferge. Les hele saken

HYDROGENTOG/19. september 2018

Verdenspremiere: Alstoms hydrogentog settes inn i passasjertrafikk

Det var en verdenspremiere som ble feiret av Alstom, en av Europas største jernbaneprodusenter, ministeren for økonomi og transport i Niedersachsen, forbundsministeriet for transport og transportmyndighetene i Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) og Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) i Bremervörde søndag 16. september. Les hele saken

Til toppen