Programvaren I-See bruker kartdata for å registrere kjørerutens topografi og er laget for å utnytte lastebilens bevegelsesenergi på best mulig måte.
Programvaren I-See bruker kartdata for å registrere kjørerutens topografi og er laget for å utnytte lastebilens bevegelsesenergi på best mulig måte. (Foto: Volvo Trucks)

Sparer drivstoff ved hjelp av nye motor-forbedringer

Volvo Trucks sine oppgraderte D11- og D13 dieselmotorer for Volvo FH, FM og FMX overholder de nye Euro 6 Step D-kravene og inkluderer flere forbedringer som gjør at transportoperatører får reduserte drivstoffkostnader.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

–Med tanke på at drivstoff utgjør omtrent en tredel av transportfirmaenes utgifter, slutter vi aldri å søke etter nye måter for å redusere drivstofforbruket for våre lastebiler, sier Claes Nilsson, president i Volvo Trucks.

–Denne gangen, ved hjelp av ulike mindre forbedringer, har vi oppnådd betydelig kostnadsbesparelse for våre kunder uten at det går ut over ytelse eller produktivitet.

Overholder utslippskravene

Den nye Euro 6 Step D-forordningen skal sikre at kjøretøyene overholder utslippskravene ved normal bruk. Blant Volvo Trucks’ tiltak for å innfri disse strengere utslippskravene kan vi nevne ny programvare for motoren, samt forbedret overflatebelegg i eksos-etterbehandlingssystemet.

Volvo Trucks sitt programvare I-See broker skybasert kartdata for å analysere topografien. Når lastebilen nærmer seg en bakke tilpasser I-See gir, fart og motorbrems slik at den kjører bakken mest mulig effektivt. Programvaren er nå oppdatert og forbedret slik at sjåfører kan spare enda mer drivstoff.

Den oppgraderte D13 dieselmotoren bruker også en ny VDS-5 oljetype med lav viskositet og nye oljeskraperinger på stempelet som reduserer drivstofforbruk og indre friksjon. Motoren på 500 hk sparer dessuten ytterligere drivstoff ved at den har samme trykkforhold som variantene på 460 og 420 hk.

Volvo Trucks introduserer de oppgraderte motorene D11 og D13 for Volvo FH, FM og FMX. De har flere forbedringer som fører til drivstoffbesparelser. Foto: Volvo Trucks

Programvaren I-See bruker kartdata for å registrere kjørerutens topografi, og tar seg av girvalg, akselerasjon og bremsing. Den er laget for å utnytte lastebilens bevegelsesenergi på best mulig måte, og den er forbedret gjennom flere oppgraderinger, blant annet en ny strategi for girvalg og selektiv tomgang, noe som gjør at funksjonen I-Roll kan brukes mer effektivt.

Volvo Trucks sin oppgraderte D11-motor møter de nye Euro 6 Step D-kravene og inkluderer flere forbedringer som gjør at transportoperatører får reduserte drivstoffkostnader. Illustrasjon:  Volvo Trucks

– Disse oppdateringene vil bidra til at våre kunder er sikret når det gjelder den nye utslippsforordningen, samtidig som de forbedrer drivstoffeffektiviteten på Volvo-lastebilene FH, FM og FMX, sier Claes Nilsson.

De nye oppgraderte motorene vil være tilgjengelige fra slutten av desember 2018. 

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen