Sparker ansatte uten økonomisk grunnlag

Sparker ansatte uten økonomisk grunnlag

– 500 kan miste jobben i Posten, men de kan ikke legge frem regnestykke for besparelser, sier tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Geir Løland.

  • Logistikk
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

YTF er den eneste fagforeningen i Posten som har stilt kritiske spørsmål til at Posten nedbemanner uten tilstrekkelige tall og konsekvensutredning.

Løland sier det er useriøst av styret å sende en forespørsel til Stortinget om å nedbemanne når konsekvensene på forhånd ikke er klargjort.I et møte med Posten forespurte Løland konkrete tall på hvilke besparelser 500 færre arbeidsplasser og sentralisering vil gi. – Dette gav de beskjed om ville komme på et senere tidspunkt i prosessen, sier Løland.

Uklar effekt av nedbemanning

– Vi vet heller ikke hvilke betydning nedbemanningen har for kvaliteten på tjenesten vi leverer, sier YTFs tillitsvalgt i Posten. Han savner en bedre prosess med mer informasjon før så mange mister jobben.

– Det spiller ingen rolle hvor mange faser Posten vil gjennomføre nedbemanningen i, så lenge vi ikke vet om det er gode holdepunkter for det, sier Løland.

Han har også vært åpent kritisk til at et statlig selskap vil legge ned arbeidsplasser på steder hvor det allerede er knapt om jobbene. Posten er et statlig selskap, og de vil kutte ut brevsorteringen på terminalene i Bergen, Stavanger, Trondheim, Stokke, Evenes, Hamar og Molde.

For rask prosess

– Dette er et stort politisk skritt mot økt sentralisering. Dette er definitivt ikke veien å gå. YTF mener det vitner om en prosess uten nok informasjon. Stortinget har krav på å vite omfanget av besparelsene før beslutningen blir tatt, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy.

– De ansatte fortjener å vite mer om hvorfor de mister jobben. Jeg er stolt av YTFs tillitsvalgte, som tør å være stemmen mot ledelsen. Nedbemanninger er alltid utfordrende, og det må være lov å være kritisk når grunnlaget er så tynt, avslutter Furøy.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen