Sporveien velger CAF som ny trikkeleverandør
(Foto: Sporveien)

Sporveien velger CAF som ny trikkeleverandør

Sporveien har i går valgt CAF som leverandør av 87 nye trikker. Trikkene fra CAF er av typen Urbos 100. Siden mai 2017 har Sporveien gjennomført en konkurranse med prekvalifiserte leverandører knyttet til anskaffelsen av nye trikker til Oslo.

  • Trikk
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Offentliggjøringen av tildelingen fant sted i Sporveiens vognhall på Grefsen i Oslo, mandag 11. juni, kl 12.00.

Se opptak av pressekonferansen:

– Oslo kommune gjennomfører tidenes satsing på trikk i Norge. Dette er en stor dag for Sporveien og for Oslo. Det har vært en omfattende anskaffelsesprosess og et viktig prosjekt som Sporveien har ansvaret for. Nå gleder vi oss til å levere attraktive, robuste, kostnadseffektive og moderne trikker til hovedstaden, sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Velutprøvd standardtrikk

– CAF har med sitt velutprøvde vognkonsept truffet godt på kravene i målbildet for Trikkeanskaffelsen. Tilbudet scorer høyest på teknisk løsning og er best på pris. I tillegg er trikken både moderne og effektiv i møte med passasjerene, sier Marianne Vik, som er leder av trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien.

Et mål for trikkeanskaffelsen har vært å anskaffe en velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold. De nye trikkene som kommer til Oslo er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden.

Fakta om CAF:

CAF, Construcciones y Auixiliar de Ferrocarriles SA, er en spansk leverandør av skinnegående materiell til trikk, tog og t-bane over hele verden. Trikketypen Urbos 100 er allerede levert til byer som Freiburg, Budapest, Edinburgh og Birmingham. CAF har også blitt tildelt kontrakter for leveranser av Urbos 100 til byer som Amsterdam, Newcastle, Utrecht og Antwerpen.

– Byrådet i Oslo satser på trikk. Oslo er en by i omfattende utvikling og trikken får en sentral rolle fremover både for å ta veksten i kollektivtrafikken og for å legge til rette for videre byutvikling. Jeg gleder meg til vi får se de første trikkene i Oslos gater i forbindelse med testkjøringen i 2020, sier byrådsleder Raymond Johansen.

– Oslofolk elsker trikken, og med nye, større og universelt utformede trikker blir det enda bedre å reise med trikken i fremtida. Trikken er en veldig miljøvennlig måte å reise på, og med de nye trikkene kan vi frakte enda flere passasjerer enn vi klarer i dag. Det kommer til å gjøre det enda enklere å reise miljøvennlig i hverdagen og la bilen stå, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Bedre plass for alle og universell utforming

De nye trikkene blir 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming som gir enkel av- og påstigning for ulike brukergrupper. Det blir god plass om bord til alt fra barnevogner til rullestoler. Trikkene får bedre kapasitet enn de gamle trikkene, for å møte det økende antall reisende i årene fremover. Passasjerkapasitet på de nye trikkene er 220 plasser. 

Tall og fakta

Dagens trikkeflåte i Oslo består i dag av 72 trikker fra to ulike leverandører. Det er 40 trikker av typen SL79 og 32 trikker av typen SL95. I 2017 reiste 51 millioner med trikken. De 87 nye trikkene gir økt kapasitet for å møte forventet passasjervekst i årene som kommer. Alle nye trikker er planlagt levert i årene 2021 til og med 2024. De nye trikkene vil være 34,16 meter lange. Ved ferdig leveranse vil det være 15 flere trikker enn i dag. De nye trikkene vil samlet være omtrent 3 kilometer (2972 meter) lange, parkert etter hverandre, noe som er drøye 1 kilometer (1029 meter) lengre enn dagens trikkeflåte (1943 meter). 
Den valgte trikken Urbos 100 veier totalt 42,7 tonn. Dette er betydelig lavere enn dagens SL95.

– «De nye trikkene er velutprøvde, funksjonelle og pålitelige og har et moderne grensesnitt mot publikum. Tradisjonen tro vil de få navn etter året de blir bestilt, og det betyr at disse vil hete SL 18,» sier Marianne Vik. «Med de 87 nye trikkene blir det mulig å frakte om lag 100 millioner årlige reisende.Dette blir et viktig bidrag i Sporveiens arbeid med å utvikle og forbedre kollektivtilbudet i Oslo, sier Sporveissjef Cato Hellesjø. Foto: Sporveien

Prosjektet har en styringsramme (P50) på 3 725 mill. kroner og kostnadsramme (P85) på 4 145 mill. kroner. Kontraktsverdi ligger godt innenfor styringsrammen. Kontraktsverdi offentliggjøres etter kontraktsignering.

Første trikk i 2020

Etter dagens tildeling er det planlagt en kontraktsignering på et senere tidspunkt. Deretter starter en design- og prosjekteringsfase. Videre følger en produksjon- og testfase hos leverandøren. I 2020 kommer to trikker til Oslo som skal testes og evalueres. Deretter begynner serieproduksjonen og en gradvis innfasing av nye trikker frem til 2024. Parallelt med innfasing av nye trikker, vil dagens trikker, SL79 og SL95, fases ut. Fra tildeling løper en ti dager lang klagefrist, før kontrakt med leverandøren kan signeres.

Del av Trikkeprogrammet 

Arbeidet med anskaffelsen av nye trikker er organisert gjennom Trikkeprogrammet. Programmet omfatter i tillegg oppgradering av infrastruktur og utvikling av baser på Grefsen og Holtet (parkering og vedlikehold).

Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet. Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og selskapene Ruter AS og Oslo Vognselskap AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Les også: Tidenes trikkekjøp i Norge

.

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen