Statens vegvesen vil bedre bylufta i storbyene

Statens vegvesen vil bedre bylufta i storbyene

Vegvesenet skal vurdert hvilke tiltak som mest effektiv kan bedre bylufta i storbyene. Innspill fra NILU og TØI er nå klare.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

På oppdrag fra Statens vegvesen har forskere ved TØI og NILU vurdert hvilke tiltak som kan iverksettes. Vegvesenet skal komme med sine anbefalinger til Samferdselsdepartementet i løpet av kort tid.

Kan få ned forurensning

Helsefarlige konsentrasjoner av nitrogendioksid oppstår under spesielle meteorologiske forhold. Utslipp fra vegtransport er den største bidragsyteren. I Oslo har det de siste 15 årene vært seks tilfeller med ekstreme overskridelser I Oslo med til sammen 18 dager med helsefarlig luft.

På slike dager kan grenseverdiene trolig overholdes hvis utslippene fra bilene reduseres med om lag en tredel.

Mulige tiltak

Av mange mulige tiltak peker de følgende seg ut som de mest kostnadseffektive:

  • Ti ganger betalingen av i bomringen for personbiler med dieselmotor på dager med helsefarlig luft. Dette vil bidra med 5-7 prosent reduksjon av nitrogendioksid.
  • Permanent lavutslippssone i Oslo der tunge kjøretøy i Euro-6 klassen betaler mindre i bomringen enn kjøretøy med eldre teknologi.

Virkningen av et forbud mot å kjøre med persondieselbil innenfor Ring 3 i Oslo ville gi en reduksjon på 12-15 prosent i utslippet av nitrogendioksid på dager med helsefarlig forurensning. Men et forbud vil være vanskelig å håndheve - og blir derfor ikke anbefalt av TØI.

Virkningene av gratis kollektivtransport har også vært vurdert. Transportøkonomisk institutt mener at det vil være kostbart og ha relativt liten effekt på utslippene på om lag to prosent.  Årsaken er at om lag fire av fem nye passasjerer ellers ville ha gått eller syklet. Bare en av seks som ville bruke gratis kollektivtransport er en person som har latt bilen stå.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen