Markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad i studio.
Markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad i studio. (Foto: Enova)

Støtter bygging av hydrogenstasjoner

Enova er nå ute med en ny konkurranse om investeringsstøtte til bygging av hydrogenstasjoner.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Enova startet i fjor med årlige utlysinger om investeringsstøtte for etablering av fyllestasjoner for hydrogen, for å legge til rette for å ta i bruk hydrogen og bidra til læring om bruk av hydrogen i transportsektoren. I 2017 ga Enova tilsagn på til sammen 30 millioner kroner for byggingen av 3 hydrogenstasjoner.

Markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova om potensialet til bruk av hydrogen i veitransport, og Enovas støttetilbud på området.

Årets konkurranse følger hovedlinjen fra i fjor, men basert på innspill fra bransjen har Enova endret noen av de tekniske kravene:

– Det som er nytt i årets runde er at vi senker kravet til hvor stor kapasitet fyllepunktet må ha, fra 200 kilo per døgn til 50 kilo per døgn. I realiteten betyr det at du kan komme i gang med et mindre kundegrunnlag og mindre kjøretøyflåte, sier Leistad i Enova.

I tillegg har Enova fjernet kravet om at to biler skal kunne fylle fra stasjonen samtidig. Nå holder det å kunne fylle én bil om gangen.

Selv stasjoner som bygges med minimumskapasiteten forventes å kunne håndtere etterspørselen et stykke frem i tid. Justeringene gjør det lettere å etablere stasjoner langs transportkorridorer mellom byene.

Les mer om utlysingen på enova.no. Fristen for å søke støtte er 19. september 2018.

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen