Sweco skal utarbeide signalstrategi for Alnabruterminalen
(Foto: Sweco)

Sweco skal utarbeide signalstrategi for Alnabruterminalen

På oppdrag fra Bane NOR skal Sweco utarbeide en strategi for fornyelse av signalanlegget til Norges største godsterminal.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Alnabruterminalen er navet i norsk godstransport, og ligger i Groruddalen i Oslo. Rundt 70 % av all godstrafikk med tog i Norge går via terminalen. Terminalen er bygget ut i flere etapper og har i dag flere ulike systemer. For å utvikle Alnabruterminalen videre med større kapasitet, og for å ivareta drift- og sikkerhetskrav må det lages en signalstrategi for hele området.

– Mye av signalanlegget på dagens terminal nærmer seg endt levetid. En oppgradering av Alnabruterminalens signalanlegg vil medføre bedret sikkerhet og høyere effektivitet for terminalen. På sikt vil det også kunne bidra til å overføre større deler av norsk godstransport fra bil til jernbane, og dermed gjøre den mer klimavennlig, sier Petter Skjelsbæk, avdelingsleder Vei og bane i Sweco.

Swecos oppdrag omfatter også utredning av dagens regelverk for signalanlegg ved norske terminaler, og forslag til forbedringer for dette. Eksperter på både signal, kapasitet, logistikk og sikkerhet vil involveres i prosjektet.

– Oppdraget skal utføres som et samarbeid mellom norske og svenske Sweco-eksperter. Vi har lang erfaring med liknende prosjekter, og en unik spisskompetanse på jernbanesignalsystemer. Denne kontrakten er en anerkjennelse av den kompetansen, sier Skjelsbæk.

Swecos oppdrag starter omgående, og skal etter planen ferdigstilles i februar 2019.

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen