Ta en dekksjekk før du kjører på glatta

Ta en dekksjekk før du kjører på glatta

Etter regn og nattefrost er det nå isføre på mange veier i landet. Speilhålke og skitne vinterdekk er en farlig kombinasjon. Synes du at bilen har dårligere veigrep enn normalt, kan løsningen være svært enkel og billig.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Uten regelmessig vask blir dekkene såpeglatte. Dette gjelder særlig om vinteren, når dekkene utsettes for både veisalt, slaps og asfaltstøv. Både piggdekk og piggfrie dekk blir nærmest polert av saltingen, slik at de ikke lenger har godt feste, sier Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring.

Grundig vask

Ønsker du å vaske dekkene grundig en gang iblant, finnes det flere typer dekkrens å få kjøpt for en billig penge som fjerner vegsalt, asfaltpartikler, tjære og olje.

[factbox id="1"]

- Vær klar over at disse avfettingsmidlene kan gjøre dekkene dårligere på sikt. Noen av dem inneholder sterke kjemikalier, og etter flere gangers bruk kan kjemikaliene ødelegge gummien i dekket. Den tørker ut og blir hardere. Jo hardere et dekk er, jo dårligere veigrep får det, forklarer Nilsen.

Det enkleste er ofte best

- Hvis du er flink til å vaske hele bilen jevnlig, så får du skyllet av det verste fra dekkene også. Da trenger du ikke vaske bare dekkene så ofte, legger han til.

Hans anbefaling er derfor å lage til en enkel blanding med lunkent såpevann, gjerne med Zalo. Er vannet for varmt, kan gummien i dekkene bli hardere. Det raskeste er å sprute blandingen på dekkene med en spruteflaske. Etterpå må dekkene spyles godt.

Gammel gummi bør byttes

En annen faktor som kan gjøre gummien på dekkene hard og veigrepet dårligere, er alderen på dekkene. Alderen kan du finne ut av ved å se på DOT-merkingen på siden av dekket. Står det for eksempel 1213, betyr det at dekket er produsert i uke 12 i 2013.

- Er dekkene blitt seks år, er det på tide å vurdere utskifting. Men før det har gått så lang tid må du kontrollere at dekkene oppfyller lovkravene til mønsterdybde. Om uhellet er ute når du kjører, og årsaken ligger i for liten mønsterdybde, risikerer du at erstatningen blir helt eller delvis avkortet, sier Nilsen.

Vinterdekk skal ha minimum 3 mm mønsterdybde, mens minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter. NAF anbefaler imidlertid 4 mm på vinterdekk og 3 mm på sommerdekk.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen