Tesla Semi vil levere en betydelig reduksjon i kostnaden for lasttransport, samtidig som sikkerheten øker og gjør det veldig morsomt å operere.
Tesla Semi vil levere en betydelig reduksjon i kostnaden for lasttransport, samtidig som sikkerheten øker og gjør det veldig morsomt å operere. (Bilde: Tesla)

Teslas kommende hel-elektriske tunge lastebil

'Tesla Semi' er et tungt hel-elektrisk lastebilprogram på Tesla ledet av Jerome Guillen , Teslas tidligere Modell S Programdirektør og VP for Vehicle Engineering.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Før Jerome Guillen ble med i Tesla, var Guillen utøvende på Daimler, der han ledet utviklingen av Cascadia lastebilprogrammet. 

Som de fleste av de kommende Tesla-bilene annonsert i Musks '' Master Plan Part Deux ', er det ikke mye kjent med kjøretøyet. Her er den relevante delen av " Master Plan ":

"I tillegg til forbrukerbiler er det to andre typer elektrisk kjøretøy som trengs: tunge lastebiler og høy passasjertetthet, urban transport. Begge er i de tidlige utviklingsstadiene på Tesla, og skal være klar for avdekking neste år. Vi tror at Tesla Semi vil levere en betydelig reduksjon i kostnaden for lasttransport, samtidig som sikkerheten øker og gjør det veldig morsomt å operere. "

Se video:

Musk refererte til samme tidslinje for avsløring og produksjon som de andre kjøretøyene bekreftet i sin "Master Plan":

"En avsløring av konseptet i "6-9 måneder", noe som burde bety tidlig i midten av 2017. Det forventes å være i produksjon innen de neste 3 til 4 årene (2019-2020)."

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen