ABB, SINTEF og Fiskerstrand tester brenselceller for verdens første ombygging til en hydrogen hybrid ferge.
ABB, SINTEF og Fiskerstrand tester brenselceller for verdens første ombygging til en hydrogen hybrid ferge. (Illustrasjon: Fiskerstrand Holding)

Tester brenselceller for verdens første ombygging til en hydrogen hybrid ferge

Testene skal gi svar på hva som skal til for å bygge om en eksisterende ferge til drift med batterier og hydrogenbaserte brenselceller.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

ABB og SINTEF Oceans laboratorium i Trondheim skal utforske hvordan brenselceller og batterier best kan kombineres for å fungere optimalt på fergeruter. I tillegg testes hvordan disse energikildene best integreres med andre systemer i maskinrommet for Fiskerstrand. Resultatene vil også bidra med innsikt til fremtidig utforming av regelverk for bruk av hydrogen om bord.

Testene vil simulere forholdene fergen forventes å møte på en 10 kilometer lang rute for å sikre at fremdriftssystemet, inkludert brenselcellene, er robust nok for repetitiv bruk med høy belastning.

- Reell innsikt

– Vi forventer å få reell innsikt i hva vi trenger for å levere en ferge med hydrogenbasert brenselcelledrift til vårt HYBRIDskip-prosjekt, sier Kåre Nerem, prosjektleder hos Fiskerstrand. – ABBs kunnskap om systemintegrasjon kombinert med SINTEF Oceans lange erfaring med maritime fremdriftssystemer og SINTEF Industris ekspertise innen brenselcelleteknologi, blir nøkkelen til løsningen her. Dette er nybrottsarbeid og sammen vil vi sikre at løsningen er optimal for den aktuelle ruten og fergen.

HYBRIDskip-prosjektet startet i 2017 og drives av Fiskerstrand. Det støttes av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova gjennom akseleratorprogrammet Pilot-E. Prosjektet skal levere en nullutslippsferge med hydrogen brenselcelle og er planlagt satt i drift på en norsk rute innen slutten av 2020.

– Prosjektet er et viktig steg mot praktisk bruk av hydrogenbaserte brenselceller for maritim fremdrift, forteller Jostein Bogen, produktsjef for energilagring og brenselceller hos ABB. - Brenselceller kombinert med batterier er en sentral del av ABBs bærekraftsvisjon: elektriske, digitale og oppkoblede skip. Den viktigste verdien av testene blir å definere en optimal konfigurasjon av kraftsystemet, slik at både effektivitet og levetid på brenselcellene og batteriene maksimeres.

Kutter klimagasser

ABB og SINTEF Ocean investerte sammen i et maritimt hybridlaboratorium i 2014, og igjen i fjor i en utvidelse med brenselceller for fremtidig utviklingsarbeid. - Sammen med SINTEF Industris hydrogen- og brenselcellelaboratorium vil oppgraderingen av hybridlaboratoriet bidra til ytterligere utvikling, validering og optimalisering av styringen for avanserte, maritime energisystemer, forteller Anders Valland, forskningssjef for maritime energisystemer hos SINTEF Ocean.

– Fasilitetene har blitt en viktig katalysator for evolusjonen av hydrogenbasert kraftgenerering, kommenterer Borgen. - Muligheten for å utføre reelle tester med ulike hybride konfigurasjoner av kraftsystemet akselererer utviklingsprosessen og sikrer at vi lander på optimale løsninger som tilfredsstiller designkriterier og driftsprofil.

Hydrogenbaserte brenselceller er et lovende alternativ for å redusere klimagassutslipp radikalt. Kombinert med den mer etablerte batteriteknologien, kan brenselceller forenkle nullutslippsdrift og samtidig øke skipets aksjonsradius.

ABB og SINTEFs felles utviklingsprogram vil også søke gode løsninger for hydrogeninfrastruktur. I tillegg forventes resultatene fra testene å akselerere Sjøfartsdirektoratets arbeid med regulering, tilrettelegging for og godkjenning av hydrogen som drivstoff.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen