Richart Lillemo fra Stjørdal i Trøndelag (t.h) gikk til topps i en spennende Norsk finale i Volvo Trucks Driver Challenge på Rudskogen Motorsenter i helgen. I finalen slo han Trond Morten Olausen fra Drammen med 2,1 desiliter diesel.
Richart Lillemo fra Stjørdal i Trøndelag (t.h) gikk til topps i en spennende Norsk finale i Volvo Trucks Driver Challenge på Rudskogen Motorsenter i helgen. I finalen slo han Trond Morten Olausen fra Drammen med 2,1 desiliter diesel. (Foto: Volvo)

Til topps i spennende og tett norsk finale

Rudskogen Motorsenter Østfold: I helgen gjennomførte Volvo Norge landsfinalen i Volvo Trucks Driver Challenge, der den sjåfør som kjører billigst i Norge skulle kåres. 16 finalister deltok i finalen. Etter innledende runder ble det til slutt Richard Lillemo fra Stjørdal i Trøndelag som stakk av med seieren etter at han møtte Trond Morten Olausen fra Drammen i finalen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk
0,21 liter diesel skilte de to i finaleheatet som gikk over to runder på motorsenteret, en kjøretid på mellom 10 og 11 minutter. I september reiser Richard Lillemo til verdensfinalen i Gøteborg hvor han skal kjempe om heder og ære mot over 130 deltakere fra hele verden.
Richart Lillemo fra Stjørdal i Trøndelag gikk til topps i årets utgave av Volvo Trucks Driver Challenge. Foto: Volvo
 

Richard Lillemo kjører til daglig for Isak D Westgaard AS, mens den andre finalisten kjører for entreprenørfirmaet Isachsen i Drammen.

– Konkurransen arrangeres hvert annet år og i år gjorde vi en vri hva angår å finne de beste sjåførene som kunne kjempe i en norsk finale. Tidligere har vi arrangert lokale konkurranser for å finne de beste finalistene, i år benyttet vi Volvo Dynafleet, som blant annet logger hvordan en sjåfør kjører med tanke på drivstofforbruk, kan Kate Andersen som har stått sentralt i arrangementet fortelle.

Spenning

Hver forhandler gikk gjennom sine kunders sjåfører på Dynafleet - for å plukke ut da aller beste med hensyn på å kjøre billig.

16 finalister fra Mo i Rana i nord til Mandal i sør kom fredag ettermiddag til Sarpsborg hvor de fikk orientering om hvordan finalen skulle gjennomføres og de fikk være med på et hyggeig sosialt program og en bedre middag. Lørdag morgen ble de kjørt med buss til Rudskogen Motorsenter der de ble kjørt løype rundt med buss. Konkurransen gikk motsatt vei av hva alle andre kjører på motorsenteret, men det hadde sin bakgrunn i at man ønsket å utfordre deltakerne på to kraftige motbakker.

– Vi benyttet to så å si identiske lastebiler med dumperpåbygg, lastet til 26 tonn og alle resultater ble logget via Dynafleet. I hver bil sikret en sensor fra samarbeidspartner Transportkompetanse for at alle fulgte reglene som var satt opp. Etter loddtrekning ble de 16 deltakerne delt i to grupper som kjørte innledende heat i hver sin bil. De to beste kom til en semifinale og deretter ble de to beste kjørt mot hverandre i finalen, kan Jan Erik Pedersen som er Dynafleet-ekspert i Volvo fortelle.

En uvanlig konkurranse på Rudskogen Motorsenter – flott arena for en tøff kokurranse der deltakerne var alene på veien og ikke ble forstyrret av noen. Foto: Volvo

– Spenningen i løpet av dagen var til å ta og føle på, men samtidig hadde alle sammen en hyggelig dag hvor det også ble arrangert en konurranse i gokart, for å fylle dagen med litt spesielt innhold, sier Torstein Magelssen som var ansvarig for gjennomføring av arrangementet.

– Dette var 2 dager med mye moro, for en gjeng! Takk til Volvo Norge for et kjempeopplegg, de som sto bak gjorde dette til en flott opplevelse og takk til samtlige sjåfører for hyggelig samvær, skriver en av deltakerne, Kjell Geir Knutsen fra Ålesund på sin facebookside etter konkurransen.

Disse deltok i landsfinalen:

Richard Lillemo         Isak D Westgaard AS - Stjørdal

Odd Eystein Noem    AS Rolleiv Pedersen  - Steinkjer

Bjørn Freddy Georgsen         Meyerhip Logistkk AS - Mo I Rana

Kjell Geir Knutsen     Conteainer Consult AS - Ålesund

Margrete Strømsvåg   Roger Nilsen AS - Trofors

Vidar Villanger          Litra Gass AS -  Bergen

Dan Tore Båtevik       Nistad AS - Bygstad Sogn og Fjordane

Tor Arne Frivold        MBT - Mandal

Knut Grøtting Hoyer Norway as - Gran Oppland

Bent-Gøran Øiseth     Hoyer Norway as - Tønsberg

Calin Cosmin  Harlem- solutions a/s - Fredrikstad

Emil Johansen Weensvangen - Ved og Olje AS - Espa Hedmark

Svein Kenneth Andersen       Trond Johnsen Transport AS - Løten

Robert Morath Halvorsen      Kongsberg Entreprenør AS - Skollenborg

Kim Larsen                 Tipp Transport - Porsgrunn

Trond Morten Olaussen         Isachsen AS - Drammen

ELEKTRISK/19. november 2018

22 statlige millioner til batterifartøy som skal operere i Oslofjorden

Det prisvinnende fartøyet Future of the Fjords får et søsterskip: Med 22 millioner fra Enova kan rederiet The Fjords neste år seile utslippsfritt med nok et hel-elektrisk turistfartøy. Denne gangen i Oslos nærområde. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen