Tilrettelegger for økt bruk av modulvogntog

Tilrettelegger for økt bruk av modulvogntog

– Regjeringen ønsker å legge til rette for økt bruk av modulvogntog på norske veier for å styrke næringslivets konkurranseevne, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Bruk av modulvogntog medfører reduserte transportkostnader da man trenger færre trailere for å transportere et gitt volum varer. Derfor åpner vi nå for at modulvogntog, med inntrukket dolly, blir å betrakte som et ordinært vogntog, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Har presisert tolkingen av regelverket

Samferdselsdepartementet har nå presisert tolkingen av regelverket. Tillatte modulvogntogtyper med lenge inntil 25,25 meter og totalvekt inntil 60 tonn, med inntrukket dolly, får mulighet til å trafikkere veier som ikke inngår i modulvogntognettet. En forutsetning er at de alminnelige lengde- og vektbestemmelsene for veien, og det alminnelige sporingskravet, overholdes.

Muligheten for å trafikkere andre vegstrekninger enn de som er åpnet for modulvogntog, vil være mest aktuell for modulvogntog type 1. Det vil si lastebil med dolly og semitrailer som kan benytte dolly med justerbart drag eller kort semitrailer, slik at kjøretøyet blir maksimalt 19,5 meter. Tillatt totalvekt vil, som for andre vogntog, avhenge av antall aksler og minsteavstand.

Flere tiltak for å legge til rette for modulvogntog

– Det er ingen praktisk grunn til å ikke tillate modulvogntog med inntrukket dolly på "vanlige" veier. De er da å betrakte som ordinære vogntog. Dette er noe flere aktører har påpekt, og jeg er glad for at vi nå har fått på plass en løsning, sier Solvik-Olsen.

De siste årene er det gjort flere tiltak for å legge til rette for modulvogntog. I 2014 gjorde regjeringen modulvogntogordningen permanent. Ordningen tillater vogntog på inntil 25,25 meter og 60 tonn. I 2015 ble det fastsatt kriterier som må være oppfylt før veistrekninger kan åpnes for slike vogntog. Stadig nye veistrekninger blir godkjent for modulvogntog.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen