To ulike biler har blitt sveiset sammen og solgt til kjøper

To ulike biler har blitt sveiset sammen og solgt til kjøper

Under sitt Arendals-besøk fikk vegdirektør Terje Moe Gustavsen se hvordan Statens vegvesen jobber for å avdekke trafikkfarlige biler knyttet til Olsen bil-saken.

  • Kjøretøy
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Under sitt Arendals-besøk denne uken, fikk vegdirektør Terje Moe Gustavsen se hvordan krimenheten i Statens vegvesen jobber for å avdekke trafikkfarlige biler knyttet til Olsen bil-saken.

 – Skal vi se på bilen, spurte Terje Moe Gustavsen og pekte på Toyotaen.

– Hvilken av dem? kom det ironisk, og vegdirektøren tittet spørrende bort på kontrollørene.

– Ja, det er to biler, svarte Geir Aasheim, til daglig avdelingsingeniør ved Drammen trafikkstasjon, men som nå undersøker biler fra Olsen bil i Arendal.

– Nei, er det det? spurte Gustavsen og bøyde seg interessert ned mot bilen.

– Dårlig håndverk

Aasheim pekte og forklarte og ved hjelp av diverse utstyr fikk Gustavsen se hvor bilen var sveiset sammen, og hvordan det er brukt sparkel, kitt og lakk for å skjule dette for bilkjøperen.

– Dette er det verste. Dette er jo ren svindel, konstaterte vegdirektøren.

– Ja, her er det dårlig håndverk, og det er mye arbeid de ikke har gjort, svarte Aasheim med en oppgitt mine.

1000 biler kalt inn

Etter at Olsen Bil AS i Grimstad gikk konkurs i 2016, og politiet startet etterforskning av saken, kom mistanken om at et ukjent antall biler som var solgt gjennom firmaet ikke var reparert på en forskriftsmessig måte. Cirka 1000 biler har blitt kalt inn til kontroll over hele landet, og av disse er 763 i Region sør.

Så langt er 412 biler kontrollerte. Av disse er 179 klarert ut uten videre oppfølging mens 55 har fått bruksforbud. Resten av kjøretøyene har fått påvist mangler.

Sjekker kondemnerte biler

Kjøretøyene som er innkalt til kontroll, er valgt ut etter å ha gått gjennom skaderapporter fra forsikringsselskapene. Det kontrollørene er ute etter å sjekke er kondemnerte biler som Olsen Bil AS har kjøpt fra forsikringsselskapene, reparert og solgt videre.

– Vi har sett på type skade og omfanget av denne og ut fra dette vurdert hvilke biler vi skal ta inn til kontroll. Det har ikke vært problemer med å få informasjon fra forsikringsselskapene på dette, forteller Trond Viktor Haugenes fra tilsynsseksjonen.

Bileiernes reaksjon

– Hvordan reagerer bileierne på dette? spurte Gustavsen.

– Jeg synes de tar dette fint. Selvfølgelig er det mange som blir skuffet og lei seg når de skjønner at bilen de har kjøpt for mange penger, må skrotes. Samtidig skjønner de jo trafikksikkerheten oppi dette her og er glade for at familien deres ikke har blitt utsatt for en ulykke mens de har kjørt bilen, forteller Aasheim.

– Hvordan vi kommuniserer med bileierne er veldig viktig. Det viktigste er å få de til å forstå hvorfor vi gjør som vi gjør, og da kommer jo trafikksikkerheten inn og det forstår de fleste. Vi har fått lite klager og lite dritt, legger Åsmund Rue, også han jobber til daglig på Drammen trafikkstasjon.

– Jeg forstår jo at folk blir skuffet. Det er derfor viktig at jobben gjøres riktig og godt og er etterprøvbar. For vi har jo ikke så mange alternativer enn å sjekke disse bilene, svarte Gustavsen.

Hvordan forhindre ny sak?

Vegdirektøren var ikke bare opptatt av den sveisede Toyotaen og hvordan de ansatte jobbet for å avdekke trafikkfarlige kjøretøy, men hvordan kan vi forhindre en ny, liknende sak.

– Få tilbake storskaderegisteret!

– Ikke tillate kondemnerte biler tilbake på vegene igjen!

Svarene kom kontant. Terje Moe Gustavsen er ikke så sikker på om det siste er et alternativ da gjenoppbygging av biler er greit så lenge det gjøres etter boka. At det koster mye penger, ja, men kroner og ører blir et annet spørsmål. Storskaderegisteret hadde han mer troen på.

Automatisering

Og han var opptatt av Vegvesenets tilsyn og kontroller.

– Vi kan automatisere mange oppgaver, selvbetjening og så videre. Men når det gjelder dette, og pekte på den sveisede Toyotaen, så sitter datamaskinen her, sa han og pekte på hodet:

– Og det er en helt nødvendig ressurs for å gjøre en god og viktig jobb. Tilsyn og kontrollene våre må ikke bli statiske, men følge utviklingen der ute.

– Denne saken har vært krevende, men den har også gitt oss mye faglig utvikling, var svaret fra kontrollørene.

Og Toyotaen? Selv om kontrollen av bilen ikke var helt ferdig, var Aasheim og Rue helt klare: Den får eieren ikke lov å kjøre hjem igjen.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen