Transportsektorens fremtid med fornybar energi

Transportsektorens fremtid med fornybar energi

I en verden som bygger ut stadig mer fornybar energi, har vi i Norge allerede mer fornybar energi enn vi klarer å bruke. Den grønne overkapasiteten får overraskende konsekvenser.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Konsekvenser for transportsektoren

Vi er på vei mot fornybarsamfunnet. Alle land i Europa skal bygge mer fornybart.

Danmark ser for seg 100 prosent fornybar energiproduksjon allerede i 2030.

Dette gir ikke bare økt tilgang på fornybar energi, men også en generell overproduksjon av energi, som gir reduserte priser.

Det grønne skiftet innen energi får følger for andre sektorer, for eksempel transportsektoren.

En av konsekvensene er flere elbiler; drevet av det grønneste drivstoffet. En annen konsekvens er at diesel- og bensindrevne fremkomstmidler neppe har en plass i fremtiden.

Folk velger grønt

Allerede nå skjer skiftet innen bussektoren. Elbusser ruller rundt i Stavanger i dag.

Bussprodusenten Volvo tror byene er fri for dieselbussene om bare ti år.

Krav til mer miljøvennlige transportformer, og mindre lokal forurensning, vil føre til det grønne transportskiftet.

Når alternativene først er på veien, vil markedet være med på å bestemme tilbudet. Vi kan for eksempel se at folk lar være å gå på den dieseldrevne bussen, men heller venter på neste elbuss.

Synkende tall for diesel og bensin

Det er ikke bare strøm som spiser markedsandeler fra diesel; gass gjør det samme.

Hver dag sluker verdens lastebiler 1,5 millioner oljefat mindre enn før, som følge av konvertering til bruk av gass som drivstoff.

Om noen år er tallet dobbelt så høyt! Kina har i løpet av bare tre år satt opp 3500 fyllestasjoner for gass i veinettet sitt. I hele Europa er det til sammenlikning bare 50 slike fyllestasjoner.

Norge er et av verdens fremste elbil-land. I april rullet elbil nummer 50.000 ut i det hjemlige veinettet.

Hver femte nyregistrerte bil i Norge er nå en elbil. Antallet øker stadig ettersom nye, lekre modeller lanseres.

Snart kan privatpersoner også kjøpe hydrogenbilen Mirai hos Toyota-forhandleren. Hydrogen kan lages med strøm i perioder med energioverskudd.

Andelen biler drevet av diesel eller bensin er altså synkende. En gang i ganske nær fremtid er transportsektoren basert på fornybar energi og gass.

Den dagen er bilen og veien blitt ganske miljøvennlig.

Elbilen vinner

Har vi fornybar energi nok til det grønne skiftet i transportsektoren? Ja, definitivt! Elbiler er energimessig lite ressurskrevende for samfunnet.

I kraftmarkedet har introduksjonen av et stort volum elbiler knapt vært merkbar. Vi har fornybar energi nok til at alle nordmenn kjører elbiler, og i perioder med mye vann og vind kan vi også bruke energien til å produsere hydrogen.

Er elbiler i Norge miljøvennlige? Ja, definitivt! En rapport fra Vestlandsforskning (2010) slår fast at elbilen er den overlegne utslippsvinneren på langturer, forutsatt at elektrisiteten kommer fra fornybare energikilder.

Elbilen kommer bedre ut enn alle andre transportmidler, inkludert toget.

I Norge produserer vi elektrisitet utelukkende basert på fornybare kilder som vann og vind. Visst krever det mye strøm for å produsere batteriene, men i forhold til den energimengden som kreves for å omdanne råolje til diesel og bensin, så vinner elbilen før du har kjørt en kilometer.

Dersom vi i tillegg lager batterier i fornybarland, som i Norge, så blir dette mer miljøvennlig enn dagens petrobiler.

Utsikter til en grønnere transportsektor gjør at det er fornuftig å bygge bedre veier.

Om noen år kjører vi kanskje på firefelts motorveier mellom alle de største byene våre; trygt, miljøvennlig og kanskje så effektivt at vi velger bort flyet.

Fra kraftmarkedet meldes det alle fall at muligheten ligger der.

ELEKTRISK/19. november 2018

22 statlige millioner til batterifartøy som skal operere i Oslofjorden

Det prisvinnende fartøyet Future of the Fjords får et søsterskip: Med 22 millioner fra Enova kan rederiet The Fjords neste år seile utslippsfritt med nok et hel-elektrisk turistfartøy. Denne gangen i Oslos nærområde. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen