Fra Svensby–Breivikeidet, et av fergesambandene som Troms fylkeskommune planlegger å elektrifisere.
Fra Svensby–Breivikeidet, et av fergesambandene som Troms fylkeskommune planlegger å elektrifisere. (Foto: Troms fylkeskommune)

Troms fylkeskommune skal elektrifisere fergetrafikken

De største sambandene i Troms er godt egnet for elektrifisering, og Enova har gitt Troms fylkeskommune tilsagn om nærmere 81 millioner kroner til infrastruktur for å lade fergene ved kai.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Vi er svært fornøyde med et tilsagn fra Enova. For å realisere gode miljøløsninger på fergedriften, er vi helt avhengig av gode støtteordninger. Dette reduserer merkostnaden som fylkeskommunen får ved å stille strenge miljøkrav. Vi ser fra tidligere tildelinger fra Enova at vi oppnår store forbedringer for miljøet, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms.

– Ny teknologi kan kutte store utslipp i neste generasjons ferger. Fergesamband egner seg godt til elektrifisering, og vi ser at denne type fergeprosjekt også driver utviklingen framover i maritim sektor generelt. For Enova handler dette prosjektet derfor først og fremst om å skape vekst i denne verdikjeden, sier markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Elektrifiserer inntil fire fergesamband

På vegne av Troms fylkeskommune har DNVGL (Den Norske Veritas med Germanischer Lloyd) kartlagt de 6 største fergesambandene i Troms for å se på deres egnethet for elektrifisering. De viktigste faktorene er hvor ofte ferga går, fergestørrelsen, lengden på sambandet og tilgang på strøm ved kaiene.

Kartleggingen viste hva det koster å investere i ladeinfrastruktur samt hva det koster å drifte ferga med strøm sammenlignet med fortsatt bruk at marin diesel. Sambandene som ble kartlagt var Refsnes–Flesnes, Svensby–Breivikeidet, Lyngseidet–Olderdalen, Stornes–Bjørnerå, Storstein–Nikkeby–Lauksundskaret og Stangnes–Sørrollnes.

Med de midler fylkeskommunen har planlagt å bruke er det i denne omgang ikke funnet mulig å prioritere de siste to sambandene på grunn av høy kostnad.

Fra Lyngseidet–Olderdalen, et av fergesambandene som Troms fylkeskommune planlegger å elektrifisere. Foto: Troms fylkeskommune

Ved de fleste anløpene er det ikke tilstrekkelig kapasitet i strømnettet, og det forventes store kostnader til nettoppgradering eller batteribank på land, for å sikre at fergene går tilnærmet bare på elektrisitet.

– For å få flere leverandører på banen og bygge dette markedet videre i retning lavutslippssamfunnet, er det viktig med tydelige signaler fra myndigheter og oppdragsgivere om at elektrifisering er veien å gå. Derfor er vi glade for at Troms fylkeskommune er med på å lede an med sine høye ambisjoner, sier Leistad i Enova.

Kutter store utslipp

Elektrifisering av disse sambandene gir en reduksjon i CO2-utslipp tilsvarende ca. 3400 biler.

– Jeg er svært fornøyd med tildelingen, som gjør det mulig for Troms fylkeskommune å gjennomføre en spennende og viktig omlegging til elektriske ferger på noen av våre ferjestrekninger, avslutter Prestbakmo.

Fergesambandene skal lyses ut i løpet av høsten/vinteren.

BIODRIVSTOFF/18. oktober 2018

Omsetningen av avansert biodrivstoff øker

Tall fra Skattedirektoratet viser at omsetningen av avansert biodrivstoff i første halvdel av 2018 har økt betydelig sammenliknet med fjoråret. – En gledelig utvikling, mener Drivkraft Norge og Nobio, som begge er en del av samarbeidet Biodrivstoff 2030. Organisasjonene advarer mot å gjøre kortsiktige endringer i biodrivstoffpolitikken. Les hele saken

KJØRETØY/16. oktober 2018

En milepæl for Volvo FH – bil nummer 1 million ble levert på IAA i Hannover

Volvo Trucks‘ flaggskip, Volvo FH, feirer 25 års jubileum i år og er en av transportbransjens største suksesser noensinne. Nå har jubileumsbilen passert en ny spennende milepæl. Den 19. september ble Volvo FH nummer 1 million overlevert til en stolt kunde på IAA-messen i Hannover av Claes Nilsson, president i Volvo Trucks. Les hele saken

Til toppen