Fra Svensby–Breivikeidet, et av fergesambandene som Troms fylkeskommune planlegger å elektrifisere.
Fra Svensby–Breivikeidet, et av fergesambandene som Troms fylkeskommune planlegger å elektrifisere. (Foto: Troms fylkeskommune)

Troms fylkeskommune skal elektrifisere fergetrafikken

De største sambandene i Troms er godt egnet for elektrifisering, og Enova har gitt Troms fylkeskommune tilsagn om nærmere 81 millioner kroner til infrastruktur for å lade fergene ved kai.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Vi er svært fornøyde med et tilsagn fra Enova. For å realisere gode miljøløsninger på fergedriften, er vi helt avhengig av gode støtteordninger. Dette reduserer merkostnaden som fylkeskommunen får ved å stille strenge miljøkrav. Vi ser fra tidligere tildelinger fra Enova at vi oppnår store forbedringer for miljøet, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms.

– Ny teknologi kan kutte store utslipp i neste generasjons ferger. Fergesamband egner seg godt til elektrifisering, og vi ser at denne type fergeprosjekt også driver utviklingen framover i maritim sektor generelt. For Enova handler dette prosjektet derfor først og fremst om å skape vekst i denne verdikjeden, sier markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Elektrifiserer inntil fire fergesamband

På vegne av Troms fylkeskommune har DNVGL (Den Norske Veritas med Germanischer Lloyd) kartlagt de 6 største fergesambandene i Troms for å se på deres egnethet for elektrifisering. De viktigste faktorene er hvor ofte ferga går, fergestørrelsen, lengden på sambandet og tilgang på strøm ved kaiene.

Kartleggingen viste hva det koster å investere i ladeinfrastruktur samt hva det koster å drifte ferga med strøm sammenlignet med fortsatt bruk at marin diesel. Sambandene som ble kartlagt var Refsnes–Flesnes, Svensby–Breivikeidet, Lyngseidet–Olderdalen, Stornes–Bjørnerå, Storstein–Nikkeby–Lauksundskaret og Stangnes–Sørrollnes.

Med de midler fylkeskommunen har planlagt å bruke er det i denne omgang ikke funnet mulig å prioritere de siste to sambandene på grunn av høy kostnad.

Fra Lyngseidet–Olderdalen, et av fergesambandene som Troms fylkeskommune planlegger å elektrifisere. Foto: Troms fylkeskommune

Ved de fleste anløpene er det ikke tilstrekkelig kapasitet i strømnettet, og det forventes store kostnader til nettoppgradering eller batteribank på land, for å sikre at fergene går tilnærmet bare på elektrisitet.

– For å få flere leverandører på banen og bygge dette markedet videre i retning lavutslippssamfunnet, er det viktig med tydelige signaler fra myndigheter og oppdragsgivere om at elektrifisering er veien å gå. Derfor er vi glade for at Troms fylkeskommune er med på å lede an med sine høye ambisjoner, sier Leistad i Enova.

Kutter store utslipp

Elektrifisering av disse sambandene gir en reduksjon i CO2-utslipp tilsvarende ca. 3400 biler.

– Jeg er svært fornøyd med tildelingen, som gjør det mulig for Troms fylkeskommune å gjennomføre en spennende og viktig omlegging til elektriske ferger på noen av våre ferjestrekninger, avslutter Prestbakmo.

Fergesambandene skal lyses ut i løpet av høsten/vinteren.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen