Tungtransporten på vei inn i gassalderen
(Foto: Gasum)

Tungtransporten på vei inn i gassalderen

Etterspørselen etter renere drivstoffløsninger vokser betydelig innen tungtransporten, og energiselskapet Gasum vil ha et enda sterkere fokus på å oppfylle denne etterspørselen i fremtiden. Gasum investerer i bygging av omlag 50 gassfyllingsstasjoner for tunge kjøretøyer i Finland, Sverige og Norge innen begynnelsen av 2020-tallet. Investeringen vil gi de nordiske landene flere ganger flere gassfyllingsstasjoner for tunge kjøretøyer enn de har i dag, noe som vil gi betydelige utslippsreduksjoner.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Tungtransport spiller en viktig rolle i logistikksystemet i de nordiske landene, og utgjør samtidig en betydelig andel av utslippene fra veitransport. For at de nasjonale og internasjonale utslippsmålene skal nås, er det nødvendig med konkrete løsninger for å sterkt redusere det nåværende utslippsnivået fra tungtransport. Det mest konkurransedyktige lavutslippsdrivstoffet til slik bruk er flytende naturgass (LNG).

Gasums strategi er basert på å oppnå vekst i det nordiske gassmarkedet. Bruk av gass som drivstoff til tunge kjøretøyer er et strategisk fokus for Gasum. I løpet av de neste få årene, vil Gasums nettverk av gassfyllingsstasjoner bli flere ganger større enn det er i dag. De kommende investeringene vil øke antallet stasjoner i Finland, Sverige og Norge til ca. 50 innen begynnelsen av 2020-tallet. De nye fyllingsstasjonene vil bli plassert på viktige knutepunkter for veitransport, og de vil muliggjøre betydelige økninger i bruken av flytende naturgass og biogass i tungtransporten.

  Foto: Gasum

Overgangen til flytende naturgass eller flytende biogass (LBG) i tunge kjøretøyer vil betyr betydelige kutt i karbondioksid-, nitrogendioksid-, partikkel- og støyutslippene fra transportkjøretøyer.

– Vi er på vei mot et karbonnøytralt samfunn, og det er på tide å sette fart på utviklingen. Gass spiller utvilsomt en viktig rolle i denne overgangen», oppsummerer Gasums administrerende direktør, Johanna Lamminen.

– De siste årene har vi iverksatt målbevisste tiltak for å bygge opp den nordiske LNG-infrastrukturen for å forbedre tilgangen til gass. I begynnelsen av 2018, mottok Gasum et investeringstilskudd for utvidelse av nettverket av fyllingsstasjoner fra det svenske miljøverndirektoratet, som en del av det svenske klimaløftprogrammet («Klimatklivet»). Dette er et viktig bevis på gassmarkedets enorme potensial og gjør det mulig å etablere gass som et lavutslippsdrivstoff for tungtransport.

Etterspørselen etter renere transportløsninger øker raskt, i takt med ønsket om løsninger for å bekjempe klimaendringene. Transportkjøretøyer og andre tunge kjøretøyer står for øyeblikket for over 25 % av transportutslippene i EU. Sammen med nye, gassdrevne kjøretøymodeller, skaper det voksende nettverket av gassfyllingsstasjoner gode vilkår for vekst i gassdrivstoffmarkedet og reduksjon av utslippene.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen