Du må satse på kvalitet, oppfordrer Arne Husborn.
Du må satse på kvalitet, oppfordrer Arne Husborn. (Foto: Anders Høilund)

Tysk kvalitet i mange varianter

– Det viktigste med denne dagen var i grunnen å få vist oss frem. Vi ville gjerne vise den bredden av produkter vi har, både til eksisterende og til potensielle kunder. Dette er tysk kvalitet i mange varianter.

  • Truck
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Salgssjef Arne Husborn er svært fornøyd med Jungheinrich sin «Åpne dag» og forteller til Transport og Logistikk at det er ekstra spennende å være salgssjef i nettopp Jungheinrich om dagen:

Litiumbatterier

– Én av flere grunner til det er at vi produserer litiumbatteriene som brukes i truckene våre selv. Det betyr at vi har den kjente tyske kvaliteten tvers igjennom, og når det er den samme produsenten som står bak batteriene som også produserer truckene, sier det seg selv at vi er mer enn gjennomsnittet opptatt av at produktene skal være absolutt på topp.

– Men billige er de jo ikke akkurat?

– Prisen er riktig, vil jeg si. Nei, det er korrekt at vi ikke har de billigste produktene på markedet. Det har heller ikke vært vårt mål. Vårt mål er at vi skal kunne levere de mest driftssikre, de mest brukervennlige truckløsningene som lar seg lage, og da kan det ikke alltid også være billigst. Det henger faktisk sammen, dette: Vil du ha kvalitet og best mulig lønnsomhet for bedriften din, kan du ikke velge det billigste produksjonsutstyret. Du må satse på kvalitet i stedet, oppfordrer Husborn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Foto: Anders Høilund

– Beskjeden ellers på den åpne dagen var at dere leverer til hele lageret?

– Ja, det er riktig. Vi gikk ganske bredt ut denne gangen, og ville vise hvilken bredde vi faktisk står for. Mange kjenner oss ved enkeltprodukter eller -grupper, og nå ville vi benytte anledningen til å vise oss som den brede leverandøren vi er, sier en fornøyd salgssjef.

Selvgående

– Dere er også med på den selvgående trenden?

– Ja, det er klart at vi er det! I og med at vi er i front når det gjelder produksjonen av litiumbatterier, og faktisk kan levere batterier som krever opptil en time mindre ladetid enn mange av konkurrentene, har det også vært naturlig for oss å være til stede innenfor selvgående trucker. Dette er en trend som kommer til å forsterke seg, tror vi. Derfor kommer nok mange trucker til å være selvgående i fremtiden, slår han fast.

– Hvordan passer disse inn med de allerede eksisterende maskinene på lageret?

– Våre produkter kan ha en god sameksistens med de medarbeiderne og det utstyret som finnes på lageret fra før. Som alltid når det kommer nytt utstyr, er det behov for å gjøre visse tilpasninger. Mange vil nok først gå fra tradisjonelle trucker til litiumdrevne, kanskje. Vi har nemlig trucker helt opp til 10 tonn som er drevet av batterier. Når det så gjelder selvgående enheter, slik som den som vi viste på den åpne dagen, er dette kanskje noe som vil komme inn på litt sikt.

– Skyldes dette at man trenger å vende seg til tanken, eller er det mer praktiske hindringer som ligger til grunn?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Foto: Anders Høilund

– Litt begge deler, kanskje. Det er jo avgjort slik at vi har tro på selvgående trucker, og vi kommer til å selge mange av dem, det er jeg helt sikker på. Men samtidig er det nok en del lagre rundt om i Norge som vil oppleve at de løsningene de har i dag, fungerer bra, og at alt de trenger er en ny og bedre drevet truck. Da skal vi være på plass med våre produkter, og tilby praktiske løsninger som kan være gode hjelpemidler i en travel hverdag, smiler en opplagt salgssjef.

 Spesialisert

– Du nevnte dette med at dere produserer litiumbatteriene selv. Hva er det som er så spesielt med dem, og som gjør dem bedre?

– Det har vært vanlig å bruke såkalte runde battericeller i litiumbatterier til nå. Vi bruker firkantede, om lag samme type som brukes i mobiltelefoner. De er dyrere å produsere, men har den fordelen at de kan tilby raskere lading og ikke minst bedre ytelse enn de som er basert på runde celler. Med en ladetid som altså er inntil en time mindre enn mange andre, sier det seg selv at mange vil foretrekke en slik løsning. Bare snakk med dem som jobber på lageret til daglig, og de vil fortelle deg hvor viktig kortere ladetider er, sier han til slutt.

ALKOLÅS/12. desember 2018

Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven. De nye reglene som trer i kraft fra nyttår betyr at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag fra 1. januar 2019 skal ha alkolås. Les hele saken

LOGISTIKK/10. desember 2018

Samarbeider for å redusere time-to-market for 3D-printede deler

PostNord AB, leverandøren av kommunikasjons- og logistikkløsninger i Norden, kunngjorde at selskapet har inngått partnerskap med GKN Powder Metallurgy, en ledende innovasjonsutviklingspartner innen produksjonsindustrien. Samarbeidet vil gjøre 3D-print av deler i produksjonsindustrien til et mer åpent og tilgjengelig marked. Les hele saken

Til toppen