Gjennom et helt år sparer vi byen for minst 500 kg CO2 og andre utslipp, sier Melnes.
Gjennom et helt år sparer vi byen for minst 500 kg CO2 og andre utslipp, sier Melnes. (Foto: Dønn grønn)

Utforsker mulighetene til å endre bransjen

Skatteetaten har valgt å inngå ny budbilavtale med Dønn grønn. De elektriske budbilene overtar en intern budtjeneste i etaten i Oslo, Lillestrøm og Sandvika. Avtalen vil spare Oslo for 500 kg CO2 i løpet av ett år.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Dønn grønn er en ny budbiltjenesten som består av utelukkende elektriske biler. Fra 1. desember skal budbilene erstatte fossile biler som har betjent den interne budtjenesten i Skatteetaten.

– Vi gir byen et pusterom. Våre budbiler vil redusere påvirkningen av bymiljøet. Dette er turer som ville blitt kjørt uansett, derfor kan vi si at vi sparer byen for utslipp, sier daglig leder Per-Jørgen Melnes i Transport-Formidlingen SA som står bak budbilkonseptet Dønn grønn.

Avtalen mellom Dønn grønn og Skatteetaten innebærer at budbilene skal kjøre en fast rute én ganger om dagen for å frakte varer mellom etatens kontorer i Oslo. I tillegg kommer tilfeldige turer til Lillestrøm og Sandvika.

– Den daglige ruten er på 20 km. Om vi hadde kjørt vanlige budbiler av samme modell ville det ført til 2,1 kg utslipp i osloluften for hver tur. Gjennom et helt år sparer vi byen for minst 500 kg CO2 og andre utslipp, sier Melnes.   

Nytt konsept

Dønn grønn er etablert av Transport-Formidlingen SA, som har 70 års erfaring innen transportbransjen. Fra starten vil Dønn grønn ha hele 10 budbiler som skal operere i Stor-Oslo til å begynne med.

«Vi må gjøre det vi kan for å utforske mulighetene til å endre bransjen og finne gode løsninger.»

- Per-Jørgen Melnes

– Vi må tenke miljøvennlig. Som en stor aktør i transportbransjen er det helt naturlig at vi leter etter løsninger som gjør vår virksomhet bedre for omgivelsene, sier Per-Jørgen Melnes i Transport-Formidlingen SA.

De nye budbilene er godt mottatt i markedet, selv før tjenesten er skikkelig lansert. Avtalen med Skatteetaten er bare en av flere med stort aktører som vil gjøre de nye budbilene meget synlige i bybildet.

– Vi må gjøre det vi kan for å utforske mulighetene til å endre bransjen og finne gode løsninger. Som alle andre bransjer må vi tilpasse oss endrede krav fra omgivelsene. Løsningen på utfordringene med miljøet er at vi endrer miljøfokuset. Budbilene Dønn grønn er er et viktig steg, men vi følger også nøye med på utviklingen når det gjelder tyngre kjøretøy også, sier Melnes.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen