Utsetter lavutslippssone i Oslo

Utsetter lavutslippssone i Oslo

Byrådet i Oslo utsetter innføringen av lavutslippssoner i Oslo. - Dette betyr likevel ikke at vi er i mål, sier regionssjef J. Kristian Bjerke.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- NLF avdeling Oslo og Akershus har jobbet hardt mot forslaget om innføringen av lavutslippssoner i Oslo. Vi mener dette vil være et hinder for effektiv vareflyt i Oslo og at det rammer skjevt, sier regionssjef i Oslo, Akershus og Østfold, J. Kristian Bjerke.

Men selv om han er fornøyd med at Byrådet i Oslo nå har bestemt seg for å utsette forslaget om lavutslippssoner i Oslo er han ikke like fornøyd over at utsettelsen så langt bare gjelder frem til neste vinter.

- Selv om vi nå har fått en utsettelse vil vi fortsette arbeidet for å forhindre en permanent innføring av denne typen soner i Oslo, sier J. Kristian Bjerke i NLFs region 1 som omfatter Oslo, Akershus og Østfold.
- Selv om vi nå har fått en utsettelse vil vi fortsette arbeidet for å forhindre en permanent innføring av denne typen soner i Oslo, sier J. Kristian Bjerke i NLFs region 1 som omfatter Oslo, Akershus og Østfold. Foto: Jan Harry Svendsen

- Vi har vært i utallige møter med Oslopolitikere om denne saken og vi har samarbeidet tett med blant annet NHO. Fra byråd Lan Marie N. Berg har vi også fått forsikringer om at byrådet har lyttet til bransjen. sier Bjerke.

- Vi er naturligvis veldig godt fornøyd med at man velger å utsette innføringen av dette nå, men utsettelsen er ikke godt nok for for transportører som kjører med biler som har lave utslipp, sier Bjerke.

Han lover omkamp og nye møter for å hindre permanent innføring av lavutslippssoner for varetransport i Oslo.

- Selv om vi i dag kan feire at vi har fått et midlertidig gjennomslag blir feiringen kort. Vi er glade for byrådets utsettelse, men vil i tiden fremover arbeide hardt for at innføringen av lavutslippssoner for varetransport i Oslo ikke blir en permanent ordning, avslutter Bjerke.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen