Verdens første hydrogenferje

Verdens første hydrogenferje

Norled, Fjord1 og Boreal er med i konkurransen om å utvikle og drive verdens første hydrogenferje som vil seile i Rogaland.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Statens vegvesen har satt i gang nok et ambisiøst utviklingsprosjekt som vil bidra til å redusere utslipp av CO2 og til utvikling av norske rederier og maritim industri.

- Våre medlemsrederier har tatt store sprang før, og er klare til å ta fatt på denne oppgaven også.  Det sier administrerende direktør i NHO Sjøfart, Frode Sund.

Levere endelig tilbud våren 2018

Hydrogenferja skal være i full drift på sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland i 2021. De tre rederiene som er kvalifisert i konkurransen skal levere endelig tilbud våren 2018.

- Det betyr at man i praksis på under tre år må prosjektere og å bygge ferja og den nødvendige infrastrukturen på land. Rederiene tar på seg et stort ansvar, ikke bare for å utvikle konseptet, men også for full drift av ferja. Dette har aldri vært gjort før. Det er så nytt at Sjøfartsdirektoratet må utvikle regelverket parallelt med prosjektering og bygging. Kontrakten og framdriftsplanene må derfor ta hensyn til risikoen som ligger i prosjektet, sier Sund.

Totalt skal utslippene på sambandet reduseres med over 4.000 tonn CO2 årlig. Dette utgjør rundt en prosent av de samlede utslippene fra norske ferjer. Det er også krav til at hydrogenferja skal kunne driftes helelektrisk med lading fra land.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen