Målet må ikke hellige middelet. Palmeolje gir ikke reduserte klimagassutslipp.
Målet må ikke hellige middelet. Palmeolje gir ikke reduserte klimagassutslipp. (Foto: NAF)

– Vi vil ikke ha palmeolje på tanken!

Miljødirektoratet har lagt frem tall som viser at altfor mye av biodrivstoffet som blandes inn i drivstoffet på norske bensinstasjoner, kommer fra palmeolje. – Dette er å lure forbrukerne. Vi vil ikke ha palmeolje på tanken, men biodrivstoff som bidrar til å redusere klimagassutslipp, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Stortingets mål om 20 prosents innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel innen 2020 ser ut til å bli nådd, ifølge de samme tallene. Men til hvilken pris?

– Det må ikke bli sånn at målet helliger middelet. Når en stor del av økningen skyldes biodrivstoff basert på palmeolje, når man ikke målet om reduserte utslipp, mener Sagedal.

– Forbrukerne blir lurt til å tro at drivstoffet de tanker er mer miljøvennlig enn det er, fortsetter hun.

Ikke alle bensinstasjonskjedene i Norge bruker palmeoljebasert biodrivstoff. UnoX/YX og Circle K har ikke drivstoff der palmeolje er blandet inn. Shell og Esso derimot gir forbrukerne palmeolje på tanken.

– Vi oppfordrer alle til å være bevisste på hvor de tanker bilen og velge de aktørene som faktisk tar dette på alvor, sier Inger Elisabeth Sagedal.

EL-LASTEBIL/18. mai 2018

Presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019. Les hele saken

Til toppen