Styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn KF og markedssjef Maiken Solemdal i Yilport mener miljøtilskuddet fra Oslo Havn er et viktig bidrag for å gjøre containerterminalen utslippsfri.
Styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn KF og markedssjef Maiken Solemdal i Yilport mener miljøtilskuddet fra Oslo Havn er et viktig bidrag for å gjøre containerterminalen utslippsfri. (Foto: Bo Mathisen)

Vil bli nullutslipp containerterminal

Yilport, som driver Oslos containerterminal, får inntil 1,8 millioner kroner i miljøtilskudd fra Oslo Havn KF. Ambisjonen er å bli nullutslippsterminal.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Samtidig kan flere operatører i havna nå søke om miljøtilskudd, og bidra til å oppnå målene i handlingsplanen for nullutslipp. Den behandles i Oslo bystyre i dag.

– Miljøtilskuddet er ett av mange virkemidler for å virkeliggjøre byens ambisjon om en nullutslippshavn. Oslo Havn må jobbe godt sammen med kundene. Det er hos kundene mesteparten av havneaktiviteten skjer. Jeg er glad for at Oslo Havn nå kan bidra til at Yilport får kjøpe el-trucker. Tiltaket alene reduserer CO2 utslippene med nesten 35 000 kg årlig og NOx utslippene med over 900 kg, sier styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn.

Ambisjonen kan bli virkelig 

Markedssjef Maiken Solemdal i Yilport Oslo Terminal Investments AS er glad for at tilskuddet muliggjør kjøpet av seks nye el-trucker, som skal erstatte dieseldrevne maskiner.

– Målet er å bli nullutslippsterminal. Vi tar steg for steg. Yilport er på god vei til å klare det, og ønsker å være i front i denne utviklingen. Vi har allerede el-kraner. Nå får vi el-trucker. Neste skritt er el-traktorer. Deretter gjenstår det å få el-Reach stacker. Det er et kjøretøy som løfter containere. El-teknologien for dette kjøretøyet er ikke på markedet ennå, men jeg har stor tro på at teknologien kommer. Da er vi en nullutslippsterminal, sier Maiken Solemdal.

Hun legger til at det viktigste miljøtiltaket fortsatt er å flytte gods fra vei til sjø. Yilport har så langt i år hatt en volumvekst på mer enn tolv prosent.

Trenger flere søkere

Ifølge handlingsplanen Oslo havn som nullutslippshavn skal havna redusere klimautslippene med 85 prosent innen 2030.

– Jeg håper at kunder og andre operatører i havna søker om miljøtilskudd neste år. Vi trenger søknader fra flere som vil redusere utslipp og introdusere nullutslippsteknologi, sier styreleder Roger Schjerva.  

Havnestyret har også for 2019 bevilget penger til miljøtilskuddet. Kunder, underleverandører og andre operatører i havna kan søke om støtte til små og store tiltak som bidrar til utslippsreduksjon. Søker må beskrive hvordan virksomheten vil oppnå forventet miljøgevinst. Det kan være gjennom energibesparelser og tiltak som reduserer lokal luftforurensning og klimagassutslipp. Oslo Havn mottar gjerne søknader som viser hvordan kundene vil redusere utslipp ved omlasting av gods og passasjerer, eller bedre arealproduktivitet og effektivitet innenfor det geografiske området Oslo havn.

ALKOLÅS/12. desember 2018

Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven. De nye reglene som trer i kraft fra nyttår betyr at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag fra 1. januar 2019 skal ha alkolås. Les hele saken

LOGISTIKK/10. desember 2018

Samarbeider for å redusere time-to-market for 3D-printede deler

PostNord AB, leverandøren av kommunikasjons- og logistikkløsninger i Norden, kunngjorde at selskapet har inngått partnerskap med GKN Powder Metallurgy, en ledende innovasjonsutviklingspartner innen produksjonsindustrien. Samarbeidet vil gjøre 3D-print av deler i produksjonsindustrien til et mer åpent og tilgjengelig marked. Les hele saken

Til toppen