Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen.
Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. (Foto: NAF)

Vogntog på vinteren: Krever strengere krav og flere kontroller

Vogntog som ikke er skodd for norske vinterveier utgjør en uakseptabel risiko for bilistene. – Kravene til vogntogene må skjerpes og kontrollene økes, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. En demonstrasjon foretatt på NAFs trafikksenter Vålerbanen i Hedmark viser store skader på bilen etter en slik ulykke. Hadde ulykken skjedd på veien ville personbilen også vært i fart, og konsekvensene hadde blitt enda mer dramatiske.

– Dette er alle bilisters store skrekk og en frykt mange kjenner på nå med glatte vinterveier og mange store vogntog på veiene. Og det er lite eller ingen ting du selv kan gjøre for å unngå en slik ulykke, dersom du møter et vogntog som mister kontrollen over hengeren, sier Ryste i NAF.

Strengere krav

I dag kan vogntog kjøre i Norge dersom de har dekk som er såkalt «mud and snow»-merket. Men denne godkjenningen er ikke tilstrekkelig på norske vinterveier. Det dukker jevnlig opp dekk som har godkjenningsmerket, men som er langt fra egnet for å kjøre på vinterføre.

Det er dramatisk når et vogntog mister kontrollen og hengeren kommer mot deg i 60 kilometer i timen!

– Vi trenger nye og skjerpede krav. En bedre ordning finnes, såkalt «three-peak mountain snowflake» eller alpesymbolet, som vil stille krav til vinterdekk som er forsvarlige å bruke på norsk vinterføre. NAF oppfordrer norske myndigheter til å så raskt som mulig innføre dette kravet, sier Ryste.

Strengere krav må følges opp med flere kontroller, slik at vogntog som utgjør en fare på veiene på grunn av dårlige dekk blir stoppet.

Press på priser

NAF oppfordrer også de som kjøper og bestiller transporttjenester til å ta sin del av ansvaret.

– Noen selskaper som benytter seg av ansatte eller transportselskaper som ikke har erfaring med norske vinterveier, sender disse på glattkjøringskurs før de legger ut på veiene. Det er veldig lurt, selv om det ikke er et krav. Flere bør ta et ansvar for å bidra til å ivareta tryggheten på veiene, sier Ryste.

I tillegg bør ikke press på priser og kostnadskutt få gå på bekostning av trafikksikkerhet.

– Dessverre ser vi en utvikling der priser presses på bekostning av trygt utstyr og tilstrekkelig opplæring. Det er bekymringsfullt. Både offentlige og private kjøpere av transporttjenester bør stille høye krav til trafikksikkerhet fra transportselskapene, sier Ryste.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen