Avinor og Worldwide Flight Services (WFS) har i dag signert en intensjonsavtale om å drive sjømatsenteret for flyfrakt på Avinor Oslo lufthavn.
Avinor og Worldwide Flight Services (WFS) har i dag signert en intensjonsavtale om å drive sjømatsenteret for flyfrakt på Avinor Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)

Skal drive sjømatsenteret ved Oslo lufthavn

Avinor og Worldwide Flight Services (WFS) har signert en intensjonsavtale om å drive sjømatsenteret for flyfrakt på Avinor Oslo lufthavn.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det nye sjømatsenteret er planlagt å kunne håndtere opptil 250 000 tonn sjømat som flyfrakt årlig.

– Vi er svært tilfredse med å få på plass denne avtalen. WFS har vist stor interesse for prosjektet, og vi mener deres kompetanse som en verdensomspennende fraktaktør vil være med å sikre bransjens fremtidige krav til kjølelogistikk og løsninger som kan håndtere den sterke forventede veksten innen norsk sjømat, sier Martin Langaas, direktør for flyfrakt i Avinor.

– Sjømatsenteret ved Oslo lufthavn vil være med å gjøre norsk sjømat mer konkurransedyktig globalt. Sjømatsenteret vil kunne tilby fremtidsrettede og industrialiserte logistikkløsninger for sjømatnæringen. Med et erfarent internasjonalt handlingselskap som WFS mener vi at Oslo lufthavn vil styrke sin konkurransefordel som det foretrukne flyfraktknutepunktet i Nord-Europa.

50% av Nordens flyfrakt

Norge står for halvparten av all flyfrakt i Norden. I 2017 var Oslo lufthavn den raskest voksende lufthavnen for flyfrakt i Europa med en vekst på 36 %. Rundt 185 000 tonn ble flydd inn og ut av lufthavnen, av dette var 90 000 tonn sjømat.

– Vi har lyttet til eksportørene og deres behov for å sikre kvalitet og tid til marked. Vi mener at interessen og det gode samarbeidet med sjømateksportørene i dette prosjektet har vært en anerkjennelse av at behovet for fremtidsrettede logistikkløsninger for sjømat vil være vesentlig for å sikre tilgang til markedene i årene fremover. Sjømatsenteret vil bidra til verdiskapning i hele Norge, og gi en forbedret markedstilgang for norske råvarer produsert i hele Norge, sier Øyvind Hasaas, lufthavndirektør ved Oslo lufthavn.

I 2018 forventes sjømatnæringen å generere rundt 230 000 tonn sjømat som flyfrakt. Foto: Avinor

I 2018 forventes sjømatnæringen å generere rundt 230 000 tonn sjømat som flyfrakt. Som følge av dette er Oslo lufthavn den desidert største lufthavnen for flyfraktere i Nord-Europa. Per i dag er det 14 forskjellige fraktflyselskaper som ukentlig betjener Oslo lufthavn.

– Som en av verdens ledende handlingselskaper globalt, gleder vi oss over å utvide vårt nettverk til å inkludere Norge og Oslo lufthavn. Sjømatindustrien er en unik mulighet for oss å dele vår erfaring og ekspertise innen flyfrakthåndtering, sier John Batten, EVP hos WFS. 

–  Vi ser frem til å åpne et eget anlegg ved Oslo lufthavn som er fullt tilpasset de fremtidige behovene som sjømatnæringen vil ha. Terminalen vil være med å endre spillereglene i forhold til håndtering av sjømat som flyfrakt, og vil være en viktig del av å sikre fremtidig vekst for en av Norges viktigste næringer, avslutter Batten. 

Byggingen av terminalen forventes å komme i gang i april 2019, og er planlagt ferdigstilt i 2021.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen