Meny
Bedre energimerking av dekk og kjøretøy Illustrasjon: Statens vegvesen

Publisert
21.April.2023

Bedre energimerking av dekk og kjøretøy

Det er felles krav i EU om merking av dekk og kjøretøy som tilbys i markedet. Merkingen viser forbrukerne at tilsynelatende like produkter kan ha ganske ulike egenskaper.

Krav til merking av dekk har vi hatt noen år. Alle bildekk som selges må være merket med en klistrelapp som viser hvor mye støy dekket lager og hvordan dekket påvirker drivstofforbruket. Hensikten er at forbrukerne lettere skal finne opplysninger om dekkets eller kjøretøyets egenskaper.

Merking ved internettsalg

Fjernsalg av dekk, blant annet over internett, har blitt stadig mer populært. Nå kommer også denne salgsformen inn i mer regulerte rammer.

–Miljømerkingen for hvert enkelt dekk skal plasseres i nærheten av prisangivelsen inne på nettsiden, slik at dette er lett tilgjengelig for kunden, sier Silje Måkestad i Statens vegvesen.

Statens vegvesen har ansvar for å følge opp at bransjeaktørene følger kravene som stilles i dekkmerkeforskriften og forskrift om energimerking av nye personbiler.

Vintermerking

– Dekkene må nå også merkes med egenskaper for snø og is. Det skal også følge en QR-kode på merkingen, slik at forbrukerne lett kan slå opp opplysningene for det aktuelle dekket i produktdatabasen, sier Silje Måkestad.

Energimerking nye biler

NOx-verdier blir nå en del av energimerkingen for nye personbiler. NOx er en stor kilde til lokal forurensning, og ved at denne avgassen nå blir en del av merkingen, så skal det bli lettere for kundene å velge biler med lavest mulig utslipp.

I det norske bilmarkedet er som kjent elektriske biler blitt dominerende, og for disse bilene er ikke NOx- utslipp en aktuell problemstilling. I Norge har nullutslippsbiler dessuten et nasjonalt unntak for energimerkingen, og det samme gjelder forhandlere som utelukkende selgere nullutslippsbiler.

Regulering av salg av biler på internett

Også biler blir i stadig større grad kjøpt over Internett. For disse gjelder de samme kravene til energimerking som for biler som selges via ordinære forhandlere. Merkingen skal være av en slik størrelse på nettsiden at det er klart synlig og lett å lese for forbrukeren.