Publisert
05.February.2016
Eaton og Nissan med gjenbruksavtale for elbilbatterier
Eaton og Nissan vil inngå en avtale for utvikling av energilagring og kontrollsystemer. Partnerskapet skal inkludere felles forskning, konseptgodkjenninger og forretnings- modeller for å skape kommersielt levedyktig energilagring og kontrollprogrammer.
Energistyringsselskapet Eaton og bilprodusenten Nissan har annonserte signeringen av en avtale om å utforske muligheten for felles utvikling, industrialisering og kommersialisering av energilagring og kontrollsystemer, og ved dette dra nytte av selskapenes kombinerte kompetanse og bransjeaktiva.
Dekarbonisering i industriland, integrering av uregelmessige fornybare energikilder inn i elnettet uten å miste nettsstabilitet samt å hjelpe utviklingslands økonomiske og energivekst uten en dramatisk økning av CO2-utslipp, er kritiske problemer i dag.
En metode for å muliggjøre omfattende tilgang til ren energi i alle regioner i verden uten at det koster for mye, er et nødvendig element i listen over trinn som behøves for å motvirke klimaendringer. Kombinasjonen av kraftelektronikk og kontrollprogramvare, fornybar energi og stasjonær lagring i ett enkelt, sammensatt system som kan installeres i ulike miljø, kreves for å muliggjøre dette.
Med henholdsvis mange års erfaring innen batteriproduksjon og mer enn 50 års erfaring i kraftelektronikk, står Nissan og Eaton klare til å ta denne utfordringen, og dette milepælsamarbeidet – ved hjelp av utprøvd teknologi – gjør dette mulig i dag.
– Batteriene som kraftenheter varer mye lenger enn den typiske levetiden til en bil. Siden vi har produsert våre egne elbilbatterier på våre ledende produksjonsanlegg i mange år, vil denne planen la oss forlenge levetiden til vårt eksisterende 24 kWh-produkt og dermed redusere behovet for å bruke ytterligere ressurser fra planeten til å produsere nye batterier, sier Robert Lujan, elbildirektør hos Nissan Global.
– Disse systemene vil gjøre det lettere å godkjenne og ta i bruk fornybar utvikling på et bredere spektrum, og det gir personer større kontroll over energiforsyningen og -forbruket deres, sier Cyrille Brisson, visepresident for markedsføring for Eatons elektriske virksomhet i EMEA.
– De mange fordelene til en slik enhet inkluderer kontinuitet for forsyningen, økt elnettsstabilitet og -effektivitet, unngåelse av maksenergitariffer, og reduksjon av avhengigheten av dyre drivstoffer, som diesel, for å kompensere for situasjoner uten rutenett eller med dårlig rutenett, sier Brisson.
– Mer enn 3 milliarder personer er avhengig av forurensende og ineffektive metoder for matlaging, belysning og oppvarming som er dyre og som har alvorlige helseeffekter. Det å muliggjøre levering av renere, rimeligere energi til disse personene, inkludert de 1,2 milliarder personene som ikke har tilgang til elektrisitet i det hele tatt, vil utgjøre en stor forskjell, avslutter Brisson.