Publisert
08.June.2021
Eksklusive biler krever sømløs logistikk
Med en nær dobling av bilparken på 5 år vokser Porsche stort i Norge. Dette stiller også krav til servicemarked, nettverket og logistikkløsningen. Partnerskapet med DB Schenker og deres InNight løsning ble valgt for å tilfredsstille forventningene til Porsches distribusjon av reservedeler.
Autozentrum Sport AS har vært importør for Porsche i Norge siden 1997. Med sine ti forhandlere over hele Norge og økende satsning på helelektriske modeller ser man et skifte i kundegruppen og brukeratferd. Med et stadig økende volum av Porsche på veien så endres også kravene til servicemarkedet. Optimaliserte prosesser i alle ledd er en viktig del av denne utviklingen.
Servicemarkedsdirektør Øyvind Duvaland uttaler, «Vi stiller store krav til leveringspålitelighet og tidspresisjon for å sikre at ledetiden på verkstedet blir så kort som mulig, slik at bilen kan nytes på veien. Dermed har vi søkt etter den beste logistikkløsningen tilpasset våre behov, og erfarer at Schenkers InNight løsning fungerer svært bra for oss».
Det må ikke gå lang tid mellom en ordrebestilling og utført handling på et verksted. Gjøran Olaussen Head of Direct Distribution & InNight i DB Schenker «her sørger vi for at varene flytter seg fra grossistlager til butikk/verksted mens du sover. Så kan bilmekanikeren vite at når han kommer på jobb kl. 07.00 ligger delene klar til montering. Ordrefrist dagen før kan være sent på ettermiddagen som setter kundene våre i posisjon til effektive prosesser
At fremtiden er elektrisk, gjelder også for Porsche. Den nye modellen Porsche Taycan selges med stor suksess. Porsche AG har selv satt som mål at over halvparten av alle nye biler levert vil være på elektrisk drivlinje innen 2025, og i år har helelektriske modeller stått for 70% av nybilsalget av Porsche i Norge. Neste modell som lanseres er Taycan Cross Turismo, som er å se på norske veier før sommeren.
Eksklusive biler krever sømløs servicelogistikk, og når vi i tillegg vet at Schenker er en foregangsbedrift innen klimanøytral transport ser vi parallellen til vår satsning på helelektriske biler til det Norske markedet, avslutter Øyvind Duvaland.