Publisert
21.June.2017
Er europeiske sjåfører klare til å gi fra seg styringen?
Teknologien har kommet så langt nå at vi snart kan settes oss inn i bilen, legge inn reisemålet, og så lene oss godt tilbake og slappe av mens bilen kjører seg selv. Dette kan bli fremtidens mobilitet med selvkjørende biler, og Goodyear hjelper sjåførene å «tenke fremover» mot morgendagens veier.
Som en av verdens største dekkprodusenter vil Goodyear vite hva sjåfører tenker om selvkjørende biler. I samarbeid med London School of Economics and Political Science (LSE) har Goodyear gjennomført en undersøkelse i elleve europeiske land og fokusgrupper i fire europeiske land for å finne ut hva folk mener om selvkjørende biler.
Deltakerne i fokusgruppen
Litt over fjerdeparten av respondentene sa at de godt kunne tenke seg å bruke selvkjørende biler selv, mens mindre enn en tredel sa at de ville synes det var helt i orden å kjøre ved siden av en selvkjørende bil. I tillegg til det sa 43 prosent seg enige i at selvkjørende biler ville være tryggere, siden de fleste ulykker forårsakes av menneskelig svikt. Imidlertid er det fremdeles mange bekymringer knyttet til teknologien for selvkjørende biler, og 73 prosent av respondentene var redde for at «selvkjørende biler kunne svikte».
Deltakerne i fokusgruppen forventer at selvkjørende biler vil «oppføre seg ordentlig» og følge trafikkreglene. De så potensialet for at selvkjørende biler ville luke ut andre sjåførers «dårlige oppførsel». 37 prosent sa seg enige i at siden maskiner ikke har følelser, er det mulig at de vil være bedre sjåfører enn mennesker. Samtidig var 60 prosent bekymret for at maskiner ikke har det sunne folkevettet som er nødvendig for å samhandle med menneskelige sjåfører. To tredeler var for «smarte dekk» med intelligente sensorer som kan vurdere vei- og føreforhold i selvkjørende biler.
Hovedområdene som former fremtidens mobilitet
Muligheten for å sette seg tilbake og være passasjer med tid til å slappe av eller arbeide mens man er på veien, var noe som ble diskutert med entusiasme blant deltakerne i fokusgruppen. Når det er sagt, svarte også et stort flertall, 82 prosent, at de ville slite med å slippe kontrollen, og ville foretrekke å følge med på veien rundt seg. Goodyear er ikke forbauset over disse resultatene.
– Å forstå hvordan sjåfører opplever veiene i dag, og hvordan de føler at selvkjørende biler passer inn, er helt nødvendig. Goodyear undersøker noen av hovedområdene som former fremtidens mobilitet. Vi håper at innsikten som kommer ut av denne forskningen vil hjelpe alle interessenter å samarbeide mot en vellykket innføring av selvkjørende kjøretøyer, sier Carlos Cipollitti, direktør og daglig leder for Goodyear Innovation Centre i Luxembourg.