Meny
Først i Norden med elbusser mellom fly og gate Foto: Avinor

Publisert
18.September.2020

Først i Norden med elbusser mellom fly og gate

Oslo lufthavn ble i august den aller første lufthavnen i Norden til å ta i bruk elbusser for å frakte passasjerer mellom fly og gate. Dette skal bidra til at Oslo lufthavn når sitt mål om å bli en fossilfri lufthavn innen 2030.

– Dette er et veldig viktig tiltak for å redusere flyplassens utslipp av klimagasser og dette vil bidra til at vi når vårt mål om å bli en fossilfri lufthavn innen 2030, sier lufthavndirektør på Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby.

Avinor Oslo lufthavn fikk i juni 2018 bevilget 16 millioner kroner i ENOVA-støtte for å gå til anskaffelse av åtte elektriske shuttlebusser. I dag ble de åtte elbussene tatt i bruk, noe som ble behørig markert ved å kjøre bussene i kortesje fra Helsfyr og til Oslo lufthavn. Der fortsatte markeringen med offisiell overrekkelse av nøkler og taler fra Avinor, leverandører og samarbeidspartnere.

– Det er veldig hyggelig å kunne presentere litt positive nyheter i disse korona-tider. Jeg er stolt over at vi er den første flyplassen i Norden til å få elektriske busser som skal frakte passasjerer mellom gate og flyene. Bussene settes i drift med en gang, sier Westby.

I et normalår busses 1,2 millioner passasjerer årlig mellom gate og fly på Oslo lufthavn.

Fremtidsrettet valg og fornøyde leverandører

Det nederlandske selskapet VDL ​Bus & Coach har levert bussene, og infrastruktur for lading er levert av det nederlandske selskapet Heliox. De nye bussene har et fremtidsrettet design og er 18 meter lange.

– Avinor er interessert i mer enn bare designet. Valget av våre elektriske busser sier mye om ambisjonene for flyplassen. Det knytter seg til helhetsbildet av Norge som et foregangsland innen elektrifisering av reiser i Europa, sier Frank Reichel, administrerende direktør i VDL Bus & Coach Norway AS.

Lufthavndirektør Westby takket både leverandørselskapene og ENOVA for godt samarbeid, og pekte på at støtten fra ENOVA har gjort det mulig å fase inn miljøvennlige busser i et raskere tempo.

– Selv om elbusser er dyrere enn dieselbusser er det det riktige valget for fremtiden. Etter hvert som flere busser settes i produksjon regner vi med at det også vil være billigere med elbuss enn med diesel, påpeker Westby.

– Viktig at en aktør som Avinor viser vei

Miljøorganisasjonen ZERO deltok også på arrangementet og mener det er viktig at en aktør som Avinor viser vei i miljøarbeidet

– Ved å gå fra dieselbusser til nullutslippsbusser viser Avinor i praksis hvordan man kan bidra til å løse klimautfordringene. Vi er glade for at en så stor aktør som Avinor går foran og viser vei og ønsker å gratulere alle involverte med dagen, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i ZERO. 

De åtte bussene som ble satt i drift i dag var første steg. Målet er at alle busser som frakter passasjerer mellom fly og gate skal være elektriske innen 2026.​