Publisert
31.May.2021
Frykter sommerulykkene
Åtte personer ble drept i trafikken i mai, og fem av dem skjedde siste uke. Hittil i år har 25 mistet livet på veiene i Norge, mot 37 ved utgangen av mai i fjor. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkesstatistikk.
– Jeg er bekymret for sommerulykkene, sier leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes, etter at dødstallene igjen stiger, og mai måned er på nivå med fjoråret. – En økning i antall drepte er urovekkende i det vi går inn i sommermånedene.
Sommertrafikken dreper flest
Sommeren er høysesong for ulykker, der en tredjedel av dødsulykkene på veien skjer i månedene juni, juli og august.
– Vi vet at sommeren ofte er preget av alvorlige ulykker. Kombinasjonen av mye trafikk og litt høy fart gir større risiko for ulykker om sommeren. Mange skal på Norgesferie også i år, og kjøre langt på steder der de er lite kjent, sier Guro Ranes. – Jeg oppfordrer alle til å ta hensyn til dette, være oppmerksomme og tilpasse farten etter forholdene.
Bare menn som døde
Ved utgangen av årets tre første måneder var det like mange menn som kvinner som døde i trafikken. I april og mai er bildet annerledes, der alle de omkomne er menn.
Med unntak av en tenåring, en i tyveårene og en i trettiårene, er alle drepte i mai godt voksne menn.
Dødsulykkene i mai skjedde i Viken (2), Innlandet, Rogaland, Vestfold og Telemark, Trøndelag, Vestland og Agder.
Ytterligere statistikk over dødsulykkene på veiene pr. mai 2021
- Utforkjøring og møteulykker dominerer
- Halvparten av ulykkene er med tungbil involvert. En av ulykkene, i Viken, var tungbil mot tungbil, der en sjåfør døde.
- To menn er døde på MC, en i Bergen og en på Lillestrøm
- Ingen døde i Oslo, Nordland, Troms og Finnmark, eller Møre og Romsdal i mai.
Alle tall er foreløpige, og viser tall pr. 31.mai.
Fylke | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Endring |
Viken | 23 | 10 | 8 | 5 | 4 | 11 | 11 | 6 | -5 |
Oslo | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | -1 |
Innlandet | 2 | 3 | 6 | 3 | 3 | 7 | 5 | 4 | -1 |
Vestfold og Telemark | 6 | 3 | 6 | 2 | 3 | 2 | 7 | 3 | -5 |
Agder | 1 | 8 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | -1 |
Rogaland | 4 | 1 | 4 | 4 | 2 | 0 | 1 | 1 | 0 |
Vestland | 7 | 3 | 6 | 7 | 4 | 3 | 0 | 2 | 2 |
Møre og Romsdal | 3 | 2 | 0 | 3 | 3 | 4 | 0 | 1 | 1 |
Trøndelag | 4 | 1 | 9 | 5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 0 |
Nordland | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 6 | 4 | 0 | -4 |
Troms og Finnmark | 2 | 4 | 4 | 1 | 2 | 2 | 3 | 4 | 1 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 32 | 39 | 37 | 25 | -12 |
Uhellstype | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Endring |
Møteulykker | 25 | 14 | 20 | 18 | 17 | 15 | 17 | 14 | -3 |
Utforkjøring | 14 | 10 | 16 | 4 | 8 | 10 | 9 | 6 | -3 |
Kryssulykke | 7 | 4 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | -1 |
Påkjøring bakfra | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 3 | 1 | 1 | 0 |
Fotgjengerulykke | 9 | 5 | 4 | 6 | 3 | 6 | 6 | 2 | -4 |
Annet | 0 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 0 | -2 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 25 | -12 |
Kjønn | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Endring |
Kvinner | 16 | 7 | 7 | 9 | 6 | 10 | 6 | 7 | 1 |
Menn | 41 | 31 | 40 | 26 | 27 | 29 | 31 | 18 | -13 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 25 | -12 |
Alder | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Endring |
0-15 | 4 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 |
16-24 | 9 | 7 | 7 | 6 | 5 | 6 | 5 | 3 | -2 |
25-44 | 12 | 12 | 12 | 8 | 10 | 10 | 12 | 9 | -3 |
45-64 | 12 | 6 | 16 | 9 | 10 | 12 | 12 | 8 | -4 |
65+ | 20 | 12 | 12 | 11 | 7 | 11 | 7 | 4 | -3 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 25 | -12 |
Enhet | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Endring |
Fotgjenger | 9 | 5 | 4 | 5 | 3 | 6 | 6 | 2 | -4 |
Sykkel | 2 | 1 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 0 | -2 |
Moped | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MC | 6 | 7 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 | 2 | -2 |
Personbil | 31 | 24 | 30 | 17 | 22 | 21 | 19 | 18 | -1 |
Tungbil | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 3 | 5 | 2 | -3 |
Buss | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Annet | 4 | 0 | 4 | 5 | 2 | 1 | 1 | 0 | -1 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 25 | -12 |