Publisert
27.October.2022
IVECO BUS utvider produktutvalget med nye CROSSWAY Low Entry Hybrid
IVECO BUS, som er en ledende produsent av busser med alternative drivstoff, presenterte tidligere i år en ny generasjon URBANAWAY hybridbusser for bruk i byer, med den nye hybridteknologien som brukes i CROSSWAY Low Entry-modellene, som er tilgjengelige med XTL (X-To-Liquid) fornybare drivstoff samt naturgass.
IVECO BUS presenterer det nyeste tilskuddet til produktutvalget for bærekraftig mobilitet under messen FIAA 2022 i Madrid i Spania: Den første Hybrid Low Entry-modellen i CROSSWAY-familien, den ubestridte europeiske markedslederen i sitt segment, og som det er produsert hele 55 000 eksemplarer av. Med de nye hybridmodellene, som er tilgjengelige for XTL fornybart drivstoff samt naturgass, utvider merket utvalget av effektive løsninger for operatører som ønsker å redusere karbonavtrykket sitt.
– Med nye CROSSWAY LE Hybrid kan operatører oppnå store reduksjoner i både energikostnader og CO2-utslipp sammenlignet med tidligere generasjoner. Dette er enda en brikke i strategien som IVECO BUS, som ledende innen alternativ fremdrift, følger for å påskynde energiovergangen ved hjelp av en kombinasjon av teknologier, slik at kundene våre kan velge løsningene som passer best for oppdragene og virksomheten. Med denne nye modellen kan vi tilby enda flere bærekraftige løsninger, inkludert bybussmodeller, noe som ytterligere forankrer rollen vår som en av de viktigste aktørene innenfor dette segmentet i Europa, sier Håkan Jönsson, business director IVECO North Europe & Baltics.
Enkel design
Det elektriske drivverket er basert på hybridteknologi som er utviklet i nært samarbeid med det globale teknologiselskapet Voith. Bussen har et 48 V batteri som er koblet til en Voith DIWA NXT-girkasse og den velkjente Cursor 9-motoren. Girkassen DIWA NXT kombineres med en førsteklasses, kraftig 35 kW elektrisk gjenvinningsmotor, som fungerer som både starter og generator for å gjenvinne kinetisk energi som oppstår ved nedbremsing, og med et LTO høyenergibatteri (48 V) montert på taket. Den elektriske motoren avlaster Cursor 9-motoren under oppstart.
Den nye løsningen har også en start-stopp-funksjon som gir både brukere og operatører flere fordeler. Den eliminerer støy og vibrasjoner, noe som øker komforten for både passasjerer, beboere og for fotgjengere ved bussholdeplasser, samtidig som den forbedrer drivstofføkonomien.
Med disse funksjonene bidrar CROSSWAY LE Hybrid til drivstoffbesparelser sammenlignet med den tradisjonelle modellen med forbrenningsmotor, noe som er en stor fordel i en tid som preges av stadig høyere energikostnader. Og kombinert med fornybare drivstoff vil denne nye hybridløsningen også føre til at de kan redusere CO2-utslippene sine.
CROSSWAY LE Hybrid har også de velkjente egenskapene fra CROSSWAY, og den har utstyr som er utviklet for å ivareta trivselen til både passasjerer og sjåfører. Den overholder standarden R66.02 for veltesikring, samt R29.03, tester A og B, som gjør den tryggere ved en eventuell frontkollisjon.
Prisvinnende bærekraft
Helt nye CROSSWAY LE Hybrid CNG har fått den prestisjetunge utmerkelsen Sustainable Bus of the Year 2023 i Intercity-kategorien.
Et bredt utvalg av løsninger for langtransport
Med nye CROSSWAY LE Hybrid i produktporteføljen for langtransport tilbyr IVECO BUS nå:
- 10,8-, 12-, 13- og 14,5-meters CROSSWAY Low Entry med Cursor 9 dieselmotor, som er kompatibel med XTL og tilgjengelig i klasse I og II.
- 12-meters CROSSWAY Low Entry (klasse I) med en Cursor 9 naturgassmotor som er kompatibel med biometan.
- 12- og 13-meters CROSSWAY Low Entry (klasse II) for naturgass.
IVECO BUS CROSSWAY LE Hybrid, som produseres ved IVECO BUS’ fabrikk i Vysoké Myto i Tsjekkia, har allerede blitt inkludert i anbud i 2022 og er klar for levering i første kvartal 2023.