Meny
Iveco og Plus lanserer testprogram for høyautomatiserte lastebiler Foto: Iveco

Publisert
22.February.2023

Iveco og Plus lanserer testprogram for høyautomatiserte lastebiler

IVECO og Plus har nylig startet en offentlig veitesting av deres fellesutviklede neste generasjons høyautomatiserte lastebiler i Tyskland. Som en del av testingen av offentlige veier vil selskapene samle veidata for å validere deres autonome lastebilers operasjoner og begynne å designe den potensielle fabrikkproduksjonen.

Det nye testprogrammet er et samarbeid mellom Iveco og Plus, som er en ledende global leverandør av høyautomatiserte løsninger for kjøring og autonom kjøring. Den PlusDrive-aktiverte Iveco S-WAY-lastebilen er designet for å forbedre sikkerhet, effektivitet, føreropplevelse og gi et mer bærekraftig alternativ for flåter.

– Tyskland er ledende og en trendsetter innen autonom kjøring, så vi er glade for å lansere vårt offentlige testprogram i et land som lenge har omfavnet teknologiinnovasjon og sikkerhetsløsninger som høyautomatiserte lastebiler. Dette er en viktig fase i våre planer om å bringe høyautomatiserte lastebiler til markedet, sier Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group.

Tester lastebilen i et bredt spekter av terreng og forhold

Den offentlige veitestingen starter i Tyskland, og vil utvides til Østerrike, Italia og Sveits i løpet av de kommende månedene. Hvert lands unike veier og kjøreforhold vil utsette den høyautomatiserte lastebilen for et bredt spekter av terreng, hellinger, værforhold og kjørescenarier. Dette vil bidra til å kontinuerlig utvide mulighetene og funksjonene til Plus autonome kjøreteknologi.

Håkan Jönsson, business director för Iveco North Europe & Baltics, synes også testprogrammet er interessant for Norge.

– Iveco Norge følger prosjektet tett og vi gleder oss til å se selvkjørende Iveco-lastebiler på våre breddegrader. Første steg vil være de nye GSR-reglene (general safety regulation) fra EU som trer i kraft juli 2024, der en rekke sikkerhetssystemer blir lovpålagte, for eksempel Lane Departure Warning, tretthetssensor for føreren, fartsassistent som leser veiskilt, etc., avslutter Jönsson.