Publisert
03.February.2022
Jungheinrich åpner ny fabrikk for renovering av brukttrucker
Jungheinrich åpner sitt andre oppussingsanlegg for brukte trucker. Det nye anlegget ligger i Ploiești i Romania.
Med det nye anlegget, som er rundt 5000 kvadratmeter stort, møter vi den økende etterspørselen etter brukttrucker og skaper kapasitet for videre vekst. I Ploiești vil brukte elektriske palletrucker av typen EJE og elektriske motvektstrucker av typen EFG bli totalrenovert for det europeiske markedet med umiddelbar virkning. Med denne investeringen går vi i bresjen for den sirkulære økonomien i internlogistikken og gjør spesielt bærekraftig renoverte gaffeltrucker tilgjengelig for industrien.
– Jungheinrich er det første industriselskapet som tar utfordringen med å renovere trucker industrielt og i førsteklasses kvalitet. Vi lover at våre “JUNGSTARS” – det offisielle navnet på de brukte gaffeltruckene – er så gode som nye etter renovering. Med det nye oppussingsanlegget i Ploiești, utvider vi vår eksisterende kapasitet ytterligere og optimerer strukturer og prosesser i sektoren for brukttrucker. Ved siden av Dresden er Ploiești det største anlegget for totaloppussing av brukte gaffeltrucker. Ved å åpne det nye brukttruckanlegget øker vi kapasiteten på dette området med 25 prosent innen 2025.
– Den generelle bærekrafttrenden vi opplever blir gjenspeilet i den stadig økende etterspørselen etter våre industrielt renoverte brukte gaffeltrucker. De er en god løsning, spesielt for miljøbevisste kunder, fordi vi ved å renovere brukt utstyr sparer cirka 80 prosent CO2 sammenlignet med nyproduksjon. Under koronapandemien tyr mange prisbevisste kunder til de rimeligere, men svært solide brukte truckene som er optimale for middels intensitet, eller som beredskapstrucker, sier Tino Alban, som er anleggssjef ved brukttruckanlegget i Dresden.
Gjennom avansert oppussing som er basert på 5-stjernersprinsippet, sørger vi for at hver truck blir satt tilbake til topp teknisk og visuell stand, i samsvar med de høyeste standarder for sikkerhet og bærekraft. Mens komponenter som rammer, motorer og girkasser blir overhalt, blir alle sikkerhetsrelevante og slitte komponenter erstattet med originale reservedeler. Ved å renovere på en ressurs- og energibesparende måte, forlenger vi livssyklusen til gaffeltruckene med to til tre driftsperioder samtidig som bruken av nye deler blir redusert. Foreløpig oppnår vi en gjenbrukskvote på 94 prosent per gaffeltruck.
– Den gjennomgående høye kvaliteten på oppussingsprosessen gjør våre JUNGSTARS til førsteklasses brukttrucker. De kombinerer økologiske, økonomiske og tekniske fordeler og tilbyr dermed et ytelsesspekter som er unikt på markedet, sier Alban.
Mens oppussingen av alle palletrucker av typen EJE og motvektstrucker av typen EFG finner sted på fabrikken i Ploiești, er Dresden ansvarlig for oppussingen av alle andre brukttrucker i tillegg til systemtruckene. Brukte gaffeltrucker fra alle europeiske salgsavdelinger blir levert til disse fabrikkene for oppussing. Når det gjelder det asiatiske markedet, har vi tilsvarende fabrikker i Bangkok og i Qingpu i Kina.