Publisert
10.January.2019
Kjøper 40 Volvo lastebiler med Maur påbygg og hengere
Hæhre & Isachsen Maskinutleie AS på Vikersund har inngått en historisk omfattende avtale med Volvo-forhandleren Volmax Kongsberg og Volvo Norge i samarbeid med den norske påbyggerbedriften Maur Bilpåbygg i Svelvik.
I første omgang er det gjort avtale om leveranse av totalt 40 biler, hengere og påbygg samt vedlikehldsavtaler på alt utstyret i tre år, en såkalt Volvo Gold-kontrakt i 2018 og 2019. De første bilene er allerede satt i bestilling og leveransene starter i februar neste år. Det forutsettes i rammeavtalen at den videreføres etter 2019.
– Dette må være den største avtale inngått for levering av Volvo anleggslastebiler i Norge og det er en stor glede å ha fått være med på denne ordren. Spesielt fordi jeg har solgt lastebiler til Hæhre og Isachsen over en lang tid, sier selger i Volmax Kongsberg, Leif Ole Løvås.
Hæhre Entreprenør er en av Norges største anleggsentreprenører innen vei, kraft og andre større anleggsprosjekter. Isachsen Anlegg, er en regional anleggsvirksomhet med hovedfokus på grunnarbeid, infrastruktur og utomhusarbeid med Østlandet som nedslagsfelt. Hæhre og Isachsen er begge del av BetonmastHæhre Gruppen.
Hæhre & Isachsen Maskinutleie er et av Norges største maskinutleieselskap med utleie av både store og små anleggsmaskiner samt utstyr til bygg- og anleggsbransjen.
– Vi er en avdeling som står for innkjøp av alt av maskiner og transportmateriale, anleggselskapene våre har behov for. Vi styrer med dette 6-700 anleggsmaskiner og et 100-talls lastebiler, hvorav ca 75 er anleggsbiler. Vi står også for all transport av egne maskiner mellom anleggene, kan daglig leder i Hæhre & Isachsen Maskinutleie, Frank-Ole Sørensen fortelle.
Når det skal gjøres anskaffelser av anleggsmaskiner, lastebiler, hengere og annet utstyr, tar han med seg en fagansvarlig i konsernet, i dette tilfelle Rune Tøftum som har lang fartstid på lastebilsiden hos Isachsen.
– Det er viktig at vi spesifiserer det som de som skal bruke utstyret er enige i. På samme måte har jeg med en fagansvarlig når det gjelder gravemaskiner og andre maskintyper. Det er viktig for oss at vi til enhver tid skal ha en topp moderne maskinpark og dette avtalen bygger godt under dette, sier Frank-Ole Sørensen.
Første runde
– De første lastebilene med påbygg og hengere er allerede satt i bestilling og leveransene starter i februar 2019 med 13 lastebiler, påbygg og 16 hengere. De resterende 27 lastebilene vil bli bestilt senere, kan Leif Ole Løvås fortelle.
Første parti med biler og hengere består av 9 Volvo FH 540 med ekstra høyt chassis, 2 Volvo FH 540 med standard chassishøyde, en Volvo FH 540 trekkvogn og en Volvo FH 8×4 krokbil. Denne skal ha hydraulikkutstyr, variabel pumpe og Multilift krokløft, alt levert av Maur Bilpåbygg.
Dette er den største ordre Maur Bilpåbygg har fått i selskapets historie.
– Alle lastebilene leveres med VDS, Volvo Dynamic Steering, som er en viktig komfortfordel for sjåførene med tanke på å unngå belastningsskader. Videre skal alle bilene ha løftbar tandemaksel, noe som etterhvert nesten er blitt standard på en norsk Volvo anleggsbil. Det litt spesielle med disse bilene er at de leveres med Volvos girkasse I-Shift med Dual Clutch – kan Løvås fortelle.
På hengersiden er det gjort avtale, i første omgang, om leveranse av påbygg til alle de først bestilte 13 lastebilene, 12 trippelkjerrer, 2 tippsemi og 2 slephengere.
– Dette er den største ordre Maur Bilpåbygg har fått i selskapets historie. Vi er meget stolte av å få være med som leverandør her, og ser frem til et omfattende samarbeid i årene som kommer, sier salgsansvarlig Christian Riise.
Maur Bilpåbygg AS har vært en stor aktør i norsk påbyggerbransje gjennom mange tiår. De har lang historie med å levere kvalitet og tilbyr en omfattende rekke produkter, både påbygg, hengere og spesialløsninger. Firmaet har 52 ansatte og omsatte for over 142 millioner kroner i 2017.
– Vi er kjempestolte av å få være en del av denne store avtalen inngått med en av de aller største entreprenørselskapene i Norge, sier adm. direktør Waldemar A. Christensen i Volvo Norge AS i en kommentar.