Publisert
03.July.2019
Lanserer den 100% oppkoblede, sjåførorienterte langtransportbilen
Iveco presenterte sin nye Iveco S-Way tunge langtransportbil på et arrangement på IFEMA messeområde i Madrid i Spania, for forhandlernettet, salgspersonell, kunder og representanter for internasjonal presse som involverte de globalt ledende partnerne Amazon, Shell og Microsoft.
Hubertus Mühlhäuser, toppsjef i CNH Industrial, presenterte strategiske utsikter og visjoner for CNH Industrial på arrangementet, som ble åpnet av Gerrit Marx, leder for nyttekjøretøy og spesialkjøretøy. CNH Industrial hadde også invitert representanter fra globalt ledende partnere som Amazon, Shell og Microsoft til lanseringen, selskaper kjent for sine mange kreative innovasjoner.
Hubertus Mühlhäuser sa blant annet:
– Innenfor CNH Industrial er Iveco en del av noe større og utnytter synergiene innenfor gruppen. Dette nye langtransport-flaggskipet er ikke bare en prestasjon for IVECO, men det er også en viktig milepæl for CNH Industrial som en helhet.
Med denne lanseringen skjer introduksjonen av den nye Iveco Way tunge lastebilserie som markerer et sterkt skifte mot å gi kundene en integrert transportløsning, økonomisk og miljømessig bærekraftig, hvor tjenestene rundt produktet er enda mer viktig enn produktet i seg selv.
I sin tale forklarte Gerrit Marx dette:
– Vi ønsker å bli nyttekjøretøy-leverandøren som tilbyr våre leverandører og kunder den lastebilen som er lettest å arbeide i og utvikle seg med. Vi gjør dette ved å skreddersy våre kjøretøy rundt sjåførens liv, som i dag består av mye mer enn bare ruten hun eller han kjører. Bærekraft innebærer også vårt ansvar for å gjøre denne jobben, som er livsviktig for samfunnet, mer attraktiv og tilfredsstillende, noe som strekker seg lenger enn å utstyre førerhuset med skinn- og tre-dekor.
Ivecos tunge lastebil for det neste tiåret
Iveco S-Waybringer med seg videre alle fordeler introdusert i foregående generasjoner og legger til et nytt førerhus som er fullstendig redesignet rundt sjåførens og bileierens behov. I lys av den harde konkurransen trenger logistikk-operatørene driftstid på toppnivå, effektivitet og produktivitet fra bilflåtene. Den nye Iveco S-Way møter disse kravene på en perfekt måte ved å gi en komplett pakke med nyheter og tjenester i særklasse i bransjen, utviklet med fokus på sjåføren, bærekraft og et nytt, utvidet nivå av oppkobling hvor målet er å redusere totalkostnadene (Total Cost of Ownership – TCO).
Dette er mer enn et produkt. Det er en forretningsmodell som dekker kjøretøyets komplette livssyklus og hjelper IVECOs kunder å møte deres kunders krav.
En design bygd rundt sjåføren
Det nye førerhuset gir førsteklasses leve- og arbeidsforhold med et romslig miljø, fremragende kjøreergonomi, samt en godt planlagt utførelse som kombinerer funksjonalitet med komfort. Utformingen ivaretar også sjåførens sikkerhet med en forsterket struktur (ECE R29.03-krav til førerhusets styrke), samt forbedret sikt hele veien rundt under alle kjøreforhold.
Ved å redesigne førerhuset helt fra grunnen av har Iveco benyttet enhver mulighet til å gi kostnadsbesparelser og produktivitets-forbedringer til fordel for bileierens lønnsomhet. Den nye utformingen optimerer den aerodynamiske ytelsen, noe som øker kjøretøyets allerede fremragende drivstoff-effektivitet med inntil 4%. Annet som bidrar til den lave Total Cost of Ownership er design-nyheter som støtfangeren i flere deler, noe som reduserer reparasjonskostnadene vesentlig, ettersom man bare trenger å skifte ut den skadede delen etter et sammenstøt.
Den 100% oppkoblede lastebilen
Den nye, avanserte Connectivity Box i Iveco S-Way er en kraftig oppkoblings-enhet som utgjør en forskjell. Den samler inn, bearbeider og utveksler data i sann tid. Den arbeider innenfor en tjeneste-plattform utviklet i partnerskap med Microsoft som yter sikker datalagring og administrasjon, samt mange verdiskapende tjenester. Bileieren og sjåføren er konstant koblet opp mot kjøretøyet med sin mobile enhet eller PC via den brukervennlige MyIveco-portalen og tilhørende app.
Iveco S-Way benytter oppkobling til å forbedre sjåførens liv ombord, gjennom å gi en fremragende kjøreopplevelse med avansert sjåfør-assistanse og kjørestil-forbedring kombinert med tjenester utviklet for å kjøre avslappet og effektivt, og med tilgang via den brukervennlige app’en MyIveco Easy Way.
Den avanserte oppkoblingen i Iveco S-Way er også utviklet for å hjelpe transportørene med å sikre virksomhetens lønnsomhet ved å maksimere kjøretøyets driftstid ved å yte en konsekvent og forutseende service med My Iveco Way-løsninger, noe som sikrer lav Total Cost of Ownership. Oppkoblingen gir også tilgang til et nytt modulært tilbud av premium tilpassede tjenester, inklusive profesjonell drivstoff-rådgivning, flåteadministrasjon og vedlikehold, alt for å optimere bilflåtens ytelse og effektivitet.
Den bærekraftige lastebilen
Den nye Iveco S-Way bygger på den fremragende bærekraftige ytelsen som er et kjennetegn på Ivecos tunge lastebilprogram, med ytterligere reduksjon i utslippene av PM, NOx og CO2. Kjøretøyet kombinerer lav TCO med lave utslipp. Dette er oppnådd med det eksklusive etterbehandlings-systemet HI-SCR og gjennom den fremragende drivstoff-effektiviteten som er et resultat av avansert motorteknologi og Hi-Tronix girkassen, samt andre drivstoffbesparende løsninger som Smart EGR.
For transportører som ønsker å drive en ‘grønn’ flåte, fremstår Iveco S-Way Natural Powersom den eneste LNG-drevne lastebilen med en rekkevidde på inntil 1.600 km innenfor langtransport med en motor på 460 hk. Med dette kjøretøyet kan man dra nytte av alle fordeler med naturgass, det eneste umiddelbart tilgjengelige lavutslipps-alternativet til diesel i det tunge segmentet og som gir partikkelutslipp 99% lavere enn diesel, samt 90% mindre NO2. Ved bruk av biometan er dessuten CO2-utslippet redusert med inntil 95%, altså tett på null.
Bygd med kunden i sentrum
Iveco Way-serien, med sitt nye navn, signaliserer merkets tilnærming til å utnytte fullt ut mulighetene med oppkobling. Dette er en ny måte å sette søkelys på kunden ved å skape et sett av løsninger for å støtte hvert skritt kundene tar når det gjelder kjøretøyenes livssyklus. Fokus på kunden strekker seg videre til sjåføren gjennom å øke livskvaliteten ombord. Dette åpner for en ny måte å drive kjøretøyene på hvor oppkobling integrerer sjåfør, eier og Iveco i lastebilen, hvor de arbeider sammen med et mål om å sikre lønnsomheten. Dette blir også uttrykt i seriens nye slagord: IVECO. DRIVE THE NEW WAY.
Den nye Iveco Way-serien er kulmineringen av en produktinnovasjons-syklus som så dagens lys med introduksjonen av forgjengeren til Iveco S-Way med en drivstoffreduksjon på 11%, den første skikkelige naturgassdrevne langtransportbilen, samt X-WAY familien for lett offroad-kjøring. Dette adresserer nøkkeltrendene i transportindustrien: En sterkere integrering av kjøretøyet og tjenestene rundt det, avansert oppkobling, et sterkt behov for å tiltrekke seg og holde på dyktige profesjonelle sjåfører, samt de økende og stadig strengere kravene om bærekraft.
En milepæl for en banebrytende lansering
Iveco satte søkelyset på sjåføren under lanseringen med avslutningen av en lastebilstafett som har hatt navnet “Our History, your stories” (Vår historie, dine historier). Stafetten har gått ut på at langtransportsjåfører rundt om i Europa har besøkt ikoniske lokasjoner for CNH Industrial: De startet på CNH Industrial Village i Torino i Italia og vekslet på traktorfabrikken i St. Valentin i Østerrike, deretter på Ivecos design- og testsenter for tunge lastebilår i Ulm i Tyskland, motorfabrikken i Bourbon-Lancy i Frankrike, før det endelige målet var lanseringen i Madrid.
I løpet av reisen ga sjåførene testimonier fra erfaringer med sine Iveco lastebiler på veien, og dette er blitt delt på sosiale medier og vist under lanseringen.
Målet med dette prosjektet er å sette lyset på de daglige utfordringene langtransportsjåførene møter og rollen som lastebilene spiller i livet på veien.
På hver stopp leverte sjåføren en stafettpinne, i form av en “Mystery Box”, videre til nestemann i stafetten. Reisen kulminerte ved lanseringen av Iveco S-Way ved at den siste sjåføren kom inn på senen med “Mystery Box”.
Gerrit Marx åpnet den og tok ut innholdet – den symbolske “S” i Iveco S-Way – og avslørte det nye kjøretøyet.
Ivecos kjerneverdi bærekraft ble reflektert i organiseringen av arrangementet, ved at merket benyttet anledningen til å fremme en viktig miljøsak ved å rette oppmerksomheten mot plastforurensningen i havet. Alle deltakere under lanseringen mottok en vannflaske laget av 100% gjenvinnbart PETG, med en oppfordring om å fylle den igjen fra vannkjølere plassert rundt på utstillingsområdet og på denne måten hjelpe til med å redde havene.
I sin forpliktelse til å ta samfunnsansvar involverte Iveco under lanseringen non-profit stiftelsen Equoevento Spain som har som mål å redusere matsvinn og hjelpe folk i nød, gjennom å fremme en mer effektiv bruk av ressursene og bidrag til å redusere den miljømessige påvirkningen forårsaket av overproduksjon av mat. Stiftelsen samlet inn all mat som ble til overs, og den ble gitt til et suppekjøkken i nærheten.