Meny
Lanserer ny teknologi: Fra «usynlig til synlig»

Publisert
04.January.2019

Lanserer ny teknologi: Fra «usynlig til synlig»

Fremtidens teknologi hvor biler er oppkoblet mot hverandre, forener den ekte og den virtuelle verden. Resultatet skal hjelpe bilførerne til å «se det usynlige».

På den store teknologi-utstilllingen CES i Las Vegas som finner sted neste uke, vil Nissan lansere sin visjon om en bil som hjelper førerne å se det usynlige» ved å smelte sammen den virkelige og den virtuelle verden. På den måten ønsker man å skape den ultimate opplevelsen av biler som er koblet opp mot nettet.

«Usynlig til synlig» – Invisible-to-Visible (I2V) – er en teknologi for fremtiden som er utviklet av Nissan Intelligent Mobility. Det er Nissans visjon for hvordan biler skal drives, kjøres og integreres i samfunnet. I2V vil demonstrere fremtidens bilkjøring for besøkende ved CES med en interaktiv tredimensjonal opplevelse ved Nissans stand.

I2V vil supportere førerne ved å forene informasjon fra sensorer på innsiden og på utsiden av bilen med data fra nettskyen. Dette gjør det mulig for systemet ikke bare å følge med på bilens umiddelbare omgivelser, men også å forutse hva som ligger bak en bygning eller rundt neste hjørne. For å gjøre kjøringen mer komfortabel mottar føreren veiledning i en interaktiv menneskeliknende måte, for eksempel med avatarer som dukker opp inni bilen.

Ved å koble seg til den virtuelle verden skaper I2V uendelige muligheter for tjenester og kommunikasjon og gjør kjøringen mer praktisk, komfortabel og spennende.

«I2V vil hjelpe deg å se det usynlige, og slik gi deg mer trygghet og komfort under kjøringen», sier Tetsuro Ueda, som er forskningsleder ved Nissan Research Center. «De interaktive funksjonene skaper en opplevelse som er skreddersydd førerens interesser og kjørestil, slik at hvem som helst kan nyte godt av dem på sin egen måte.»

I fremtiden kjører vi tilkoblet nettskyen

I2V drives av Nissans teknologi for «omni-sensing», som fungerer som et nav og samler inn sanntidsdata fra trafikkmiljøet og fra bilens omgivelser og interiør. Nissans SAM-teknologi (Seamless Autonomous Mobility) analyserer veimiljøet ved hjelp av relevant sanntidsinformasjon, og den halvautomatiske førerstøtten ProPILOT gir informasjon om bilens omgivelser.

Teknologien kartlegger et 360 graders virtuelt rom rundt bilen for å gi informasjon om ting som veier og veikryss, sikt, skilter og fotgjengere. Den kan også overvåke personene inni bilen ved hjelp av innvendige sensorer, for bedre å forutse når de kan trenge hjelp til å finne noe eller ha behov for en kaffepause for å holde seg våkne.

I2V kan også koble føreren og passasjerene til andre i den virtuelle verden, «metaverset». Det vil gjøre det mulig for venner, familie og andre å opptre som tredimensjonale avatarer i en form for «utvidet virkelighet» for å gi hjelp eller bare holde dem med selskap.

Mer støtte under autonom eller manuell kjøring

Under autonom kjøring kan I2V gjøre tiden inni bilen triveligere og mer komfortabel. Når man kjører i regnvær, kan man for eksempel få projisert bilder av en solrik dag inni bilen.

Under autonom kjøring kan I2V gjøre tiden inni bilen triveligere og mer komfortabel. Når man kjører i regnvær, kan man for eksempel få projisert bilder av en solrik dag inni bilen.

Informasjonen guiden oppgir, kan samles ved hjelp av omni-sensing og lagres i nettskyen, slik at andre som besøker det samme området, også kan få tilgang til den nyttige informasjonen. Den kan også brukes av den kunstige intelligensen om bord for å gi en mer effektiv kjøretur i lokale områder.

Under manuell kjøring gir I2V informasjon fra omni-sensingen som et ekstra lag oppå førerens brede synsfelt. Informasjonen hjelper føreren å vurdere og forberede seg på ting som hjørner med dårlig sikt, en ujevn veibane eller møtende trafikk.

Føreren kan også bestille en profesjonell sjåfør fra metaverset for å få personlig veiledning i sanntid. Den profesjonelle sjåføren vises da som en avatar eller en virtuell følgebil i førerens synsfelt for å vise hvor og hvordan det er best å kjøre.

I2V vil ikke bare vise informasjon om trafikkork og beregnet kjøretid, men også kommunisere unike opplysninger som i større grad informerer føreren om veien lenger fram, slik at man kan unngå overraskelser og stress. I2V vil gi alternative forslag, helt nede på nivå med hvilken fil man bør ligge i, ved å bruke lokal datakartlegging i sanntid via omni-sensingen.

Når man er vel fremme, kan I2V bruke SAM for å søke etter ledige parkeringsplasser og selv parkere bilen på trange eller på andre måter krevende steder.

Demonstrasjon av I2V ved Nissans stand

Besøkende ved CES i Las Vegas kan oppleve I2V ved Nissans stand ved å ta på seg briller for «utvidet virkelighet» (augmented reality) og gå inn i et førerrom med tredimensjonale grensesnitt og skjermer. Brukerne ledes gjennom et scenario der man reiser gjennom en by, får hjelp til å finne en ledig parkeringsplass ved et kjøpesenter, få se en regnværsdag skifte til en solrik dag inni bilen, følge en profesjonell sjåfør-avatar for å forbedre kjøreegenskapene og utforske hvordan I2V kan se gjennom bygninger og rundt hjørner.