Publisert
16.May.2017
Lovforslag om førerløse biler kommer snart
Det varslet statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet da han åpnet ITS-konferanse i Tromsø.
Statssekretær Tom Cato Karlsen åpnet Vegvesenets ITS-konferansen i Tromsø torsdag, og det gjorde han med et løfte:
– Vi ønsker at Norge skal være i front i utviklingen av førerløse kjøretøy, men vi ser at vi har et lovverk som skaper barrierer for at vi kan ta denne rollen. De siste månedene har vi gått gjennom alle lover og forskrifter som begrenser muligheten til å teste førerløse kjøretøy. I løpet av få uker foreslår vi en ny lov på dette feltet, sa statssekretæren til de vel 80 deltakerne på Statens vegvesens konferanse om intelligente trafikksystem (ITS).
ITS er fellesbetegnelsen for teknologi og datasystem i transportsektoren. Kommunikasjonen i et ITS-system kan gå fra bil til bil, fra bilen til vegbanen eller fra vegbanen til bilen.
– Biler som snakker sammen er som en godt koreografert dans, der den ene parten alltid vet hvilket steg den andre vil ta. Da kan for eksempel trafikklys bli overflødige, sa Karlsen.
Vegen til førerløse biler brolagt med ITS-teknologi
For at statssekretærens spådom skal gå i oppfyllelse må denne type teknologi svare på to store behov. For det første må systemet sikre at kjøretøyet kjører det det faktisk skal kjøre. For det andre må teknologien sørge for at kjøretøyet vet og kan ta hensyn til alt som kan dukke opp rundt det, for eksempel møtende kjøretøy, dyr og mennesker.
Og visst er det mulig, slår statssekretæren fast, og bruker dagligvarebransjens planer om å levere maten hjem til oss med droner som eksempel.
– Dette skjer virkelig. Dette er ikke noe folk sitter og snakker om på fest. Teknologien gjør det mulig.
Nærmere nullvisjonen
Allerede før ITS-teknologien gjør føreren overflødig, bidrar den til en tryggere, mer effektiv og mer miljøvennlig kjøretur for trafikanter og transportører. Det skjer for eksempel når teknologien varsler vær- og føreforhold i sanntid, og bruker denne informasjonen til å beregne reell kjøretid. Andre ITS-system kan skanne kjøretøyets bremser i fart, eller varsle om dyr eller andre hindre lenger fram på vegen.
– Når vi vurderer alle disse teknologiske mulighetene må vi alltid svare på spørsmålet om hvorfor vi er opptatt av ITS. Jeg får ofte dette spørsmålet. Svaret mitt er at jeg tror ITS også kan hjelpe oss nærmere nullvisjonen, sier regionvegsjef i nord, Torbjørn Naimak.
På konferansens første dag foreslo han derfor en felles analysegruppe for ulykker på E8 som forbinder Norge og Finland.