Meny
NAF: takbokser er livsfarlige

Publisert
27.January.2016

NAF: takbokser er livsfarlige

I en kollisjon i bare 40 kilometer i timen, kan en takboks være livsfarlig for andre trafikanter. Den ferske takboks-testen viser skremmende resultater. Testen er gjennomført av NAF i samarbeid med Testfakta.

– Ski og staver fløy ut av boksene, og noen bokser dro av taket. Vi er overrasket over hvor stor forskjell det er på sikkerheten til takbokser ved en bråstopp eller kollisjon, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Takboks-test

Kollisjonstesten ble utført på ni takbokser, alle laget av mykplast som i utgangspunktet er billigere enn glassfiberbokser. Boksene ble testet med en hastighet på 40 kilometer i timen. Kjører man i 80 kilometer i timen på landeveien, rekker man å bremse ned til om lag 40 kilometer i timen før man kolliderer. Det ble gjort to tester av hver boks. En med last på 50 kilo og en med maksimal last for boksen som for de fleste er 75 kilo.

[youtube id=”jskloc_whZA”]

Bare en boks, nemlig Thule XL Motion 800, klarte å holde lasten på plass. Resten av boksene hadde variable resultater, og noen var skremmende dårlige. Etter den suverene vinneren fra Thule, kom Jula Arjes 480 og Biltema 450. Dårligst av de testede takboksene ble Skiguard 760.

– Dette viser at prisen ikke nødvendigvis er avgjørende for kvaliteten og sikkerheten til takbokser. Både Jula- og Biltema-boksene var langt bedre enn for eksempel Skiguard som er en langt dyrere takboks, sier Engebretsen.

– Det er derfor viktig å gå gjennom tester som vår, før man bestemmer seg for en ny takboks til vinterferien, fortsetter han.

Må få på plass typegodkjenning

At bare en av de ni boksene klarer å holde lasten helt på plass i en kollisjon med lav hastighet, viser at kvaliteten på en del takbokser ikke er god nok. Det stilles strenge krav til sikkerhet for å typegodkjenne både sikkerhetsutstyr i biler og motorsykkelhjelmer.

– Det er helt klart at dette må myndighetene ta tak i. Mange kjører rundt med takbokser som kan være livsfarlige for andre ved en bråstopp eller krasj. Derfor etterlyser vi sikkerhetskrav og typegodkjenning av takbokser, avslutter Jan Ivar Engebretsen.