Meny
Ny undersøkelse viser at bærekraftige leveranser er et konkurransefortrinn Foto: Descartes

Publisert
13.September.2022

Ny undersøkelse viser at bærekraftige leveranser er et konkurransefortrinn

Miljøet spiller en stadig større rolle for forbrukere, og kun 38 prosent mener at handelsnæringen lever opp til forventningene til bærekraftige leveringsalternativer. Hva gjør så handelsnæringen for å håndtere bærekraft? Ikke nok ifølge en ny undersøkelse som er gjennomført på oppdrag av Descartes, systemleverandør med løsninger innen tollbehandling, ruteoptimering og transportstyring.

Undersøkelsen Retailers: Sustainability is Not a Challenge, It’s An Opportunity, utført av SAPIO Research på oppdrag av Descartes, har undersøkt forbrukernes oppfatning av hvor godt handelsnæringen oppfyller forventningene til bærekraftige leveranser. Intervjuer med 8 013 forbrukere fra ni europeiske land, USA og Canada gir verdifull innsikt i hvor avgjørende bærekraftspørsmålet er i kjøps- og leveringsbeslutninger.

– Feilen mange innen handelnæringen gjør, er å se på bærekraftige hjemleveringer som enda en utfordring fra forbrukerne, i stedet for å se på det som en mulighet til å overta viktige markedsandeler, redusere leveringskostnader og miljøpåvirkningen. Undersøkelsen viser at mange forbrukere foretrekker leverandører som tilbyr miljøvennlige leveringsalternativer for å redusere miljøpåvirkningen og samtidig redusere leveringskostnadene, sier Chris Jones, EVP, Industry & Services hos Descartes.

Miljøpåvirkning er en viktig faktor i kjøpsbeslutningen

Undersøkelsen viser at majoriteten av forbrukerne planlegger å handle mer på nett i fremtiden, og at det er stor interesse for å kunne velge miljøvennlige alternativer. Av norske forbrukere mener 37 prosent at det er ganske viktig eller svært viktig å handle klimasmart, og i fremtiden beregnes andelen norske forbrukere som handler på nett til å øke mellom 38 til 42 prosent. Ifølge undersøkelsen er det nordiske markedet fortsatt i en modenhetsfase når det gjelder hjemlevering, noe som innebærer at det kan være en ekstra stor suksessfaktor for nordiske forhandlere å satse på miljøvennlige leveranser.

Fakta:

Vil du lese hele undersøkelsen? Last ned Descartes bærekraftsrapport 2022 her.