Publisert
03.December.2015
Ønsker andre rutiner for dekkmerking
Etter at tester nylig avslørte at dekk med samme merking kan ha skremmende forskjellige egenskaper, foreslår Continental andre rutiner for dekkmerking i fremtiden.
Continental ønsker en forbedring av den såkalte merkingen av dekk, hvor det i dag opereres med forskjellige praksiser på de ulike kontinentene.
Vinterdekktest fra ADAC
Hvor ille resultatet kan bli så man nylig i en vinterdekktest utført av tyske ADAC. Da de testet vinterdekk med dimensjonen 165/17 R14 under bremsing på våt asfalt, hadde ContiWinterContactTS 850 en bremselengde på 36,2 meter fra 80 km/t til null. Dette var testens vinner, og ContiWinterContactTS har en C-klassifikasjon på EU-merket. Dekktestens taper, som også hadde en C-klassifikasjon og som var et importert dekk fra Asia, hadde imidlertid en bremselengde på skremmende 49,6 meter.
– Dette er en ekstremt stor forskjell på mer enn 13 meter, og det er dessverre ikke det eneste eksemplet, forteller Christian Koetz, sjef for personbil- og varebildekk hos Continental og president i den europeiske dekkprodusentforeningen ETRMA.
– Det er på høy tid at slike massive overtredelser fører til en straff for produsentene. Ellers vil europeiske dekkprodusenter ha en stor ulempe på grunn av EU-regler som dekkprodusenter fra andre regioner ikke trenger å ta hensyn til, fortsetter Koetz.
EU-merkingen har også mangler
Continental maner til det sterkeste om at EU forplikter seg til å etablere effektive markedstilsynssystemer, slik at de ulike produsentene er nødt til å forholde seg til gjeldende regelverk.
– Overtredelser bør møtes med betydelige straffer, slik at produsentene blir motivert til å følge spillereglene, sier Koetz.
Han får støtte av Frank Larsen hos Continental Dekk Norge, som også er kritisk til hvordan EU-merkingen av dekk slår ut i de nordiske landene.
– I de nordiske landene slår også EU-merkingen helt feil ut på vinterdekk, da disse testene er tilpasset vinterdekk for Mellom-Europa, og hvor god bremseeffekt på våt asfalt i varmegrader gir god karakter. Men da kan vinterdekket være nærmest ubrukelig på snø og is. Det kan være livsfarlig å velge et vinterdekk basert på målinger på våt asfalt, hvis man er ute etter et vinterdekk med de beste egenskapene på snø og is, sier Frank Larsen.