Publisert
27.February.2020
Prisvinnende design: MAN Lion’s City E vinner 2020 iF Gold Award
Og vinneren er … MAN Lion’s City E! Den helelektriske bybussen er kåret til vinner av iF Gold Award innenfor kategorien “Biler/kjøretøy/motorsykkel” av jurypanelet i iF International Forum. Bussdesign-teamet hos MAN Truck & Bus har nå vunnet prisen iF Design Award for femte år på rad.
• Helelektrisk bybuss vinner prisen iF Gold Award
• Jury hyller selskapets design som er ergonomisk, estetisk tiltalende og konsistent helt til minste detalj, samt for materialenes høykvalitets-utseende
• Den bemerkelsesverdige rekken av suksesser: MAN Lion’s Intercity (2016), NEOPLAN Tourliner (2017), MAN Lion’s Coach (2018), MAN Lion’s City (2019) og MAN Lion’s City E (2020) har alle vunnet iF Design Award
78 internasjonale design-eksperter fra mer enn 20 land valgte årets iF Design Award-vinnere på bakgrunn av 7.298 kandidater fra 56 land. Jurypanelet erkjenner enestående prestasjoner innenfor design med denne spesielle prisen, iF Gold Award. Innenfor kategorien “Biler/kjøretøy/motorsykler” vant den fremragende designen til MAN Lion’s City E over alle konkurrentene om den ettertraktede prisen. Prisvinnerne vil bli hedret med en seremoni i Berlin 4. mai. “Sammenlignet med fjoråret økte antall kandidater med rundt 1.000. Med det som bakgrunn, kan vi glede oss enda mer over det faktum at MAN Lion’s City E kapret førsteplassen – og vant iF Gold Award i sin oppstart,” sier Rudi Kuchta, leder for forretningsenheten buss hos MAN Truck & Bus. Han legger til: “Nok en gang har vårt designteam gjort en fremragende innsats. Med denne nyeste suksesshistorien har de brakt oss et skritt nærmere å bli fremste leverandør i det europeiske bybuss-segmentet. Dette bekrefter også hva mange kunder sier, at MANs bybuss er den flotteste bybussen på markedet.”
Et nytt høydepunkt i bybildet takket være smart design
Du skjønner at den helelektriske MAN Lion’s City E tilhører den nye MAN Lion’s City-familien straks du setter øynene på den. Bussens elegante og moderne smarte kantdesign gjør det mulig å gjøre et spesielt iøynefallende og overbevisende inntrykk når den kjører rundt i byen. I tillegg understreker uavhengige design-elementer det spesielle med kjøretøyet, altså den elektriske fremdriften. Det som er spesielt iøynefallende, er det utvendige designet med sin høykvalitets sidestruktur som er typisk for mange MAN-busser, samt den elegante og velproporsjonerte takk-konstruksjonen. Når det gjelder høyden på kjøretøyet, gjør sistnevnte bussen mindre prangende, samtidig som den gir et dynamisk utseende. Et imponerende trekk inne i kjøretøyet er den optimaliserte sittegruppen bak, som er en følge av at det tradisjonelle motortårnet ikke finnes her. Utviklerne brukte sin kreative frihet til å etablere mer tiltalende lysforhold og muligheten til å montere inntil fire ekstra seter.
Juryen anerkjenner den ergonomiske og estetiske tiltalende designen til den elektriske bussen, noe som er tydelig og konsistent helt til det minste detalj. Det offisielle utsagnet til jurypanelet i iF International Forum stadfester: “Når det gjelder eksteriøret av kjøretøyet, ble vi imponert av fronten med de merkespesifikke frontlyktene, for ikke å nevne bruken av glassflater og modulære karosserideler.” Videre heter det: “Interiøret er preget av flotte materialer av høy kvalitet og et moderne fargevalg som gjenspeiles selv i de minste detaljene.”
Men MAN Lion’s City E, som ble presentert for offentligheten på nyttekjøretøy-utstillingen IAA i 2018, byr på mye mer enn fremragende design. Takket være det gjennomtenkte totalkonseptet, gjør denne elektriske bussen med sin velprøvde batteriteknologi det så enkelt som mulig for bytransportører å komme i gang med e-mobilitet. 12-metersutførelsen av Lion’s City E har plass til inntil 88 passasjerer. Den helelektriske drivlinjen leverer mellom 160 kW og opp til det maksimale på 240 kW. Energien kommer fra modulære batterier med kapasitet på 480 kWh. Lion’s City E har en rekkevidde på 200 km gjennom batterienes fulle livsløp, og helt opp til 270 km under gunstige forhold.
MAN vinner prisen iF Design Award for femte år på rad
Prisen iF Design Award har vært utdelt årlig siden 1953 på basis av etablerte kriterier. Disse kriteriene inkluderer det ytre utseendet og designet på produktet, innovasjonsgraden, ergonomi og funksjonalitet, samt miljømessige aspekter. MAN var blant vinnerne av prisen første gangen i 1953, og siden har selskapet mottatt totalt 15 iF Design Awards, hvorav fire iF Gold Award. “Prisen er en av de mest prestisjefylte designpriser i verden. Det faktum at vårt bussdesign-team nå har vunnet den for femte år på rad, gleder oss selvsagt stort. Det er også en imponerende demonstrasjon av hvor mye innovasjon og fremragende design som preger bussene våre. Takket være det fantastiske nivået på samarbeidet på tvers av alle våre avdelinger har vi igjen klart å oppnå det ideelle resultatet for våre kunder, sjåfører og passasjerer,” sier Stephan Schönherr, som i sin rolle som Vice President Styling Bus, er ansvarlig for bussdesign for både MAN og NEOPLAN hos MAN Truck & Bus. I 2016 gikk iF Design Award til MAN Lion’s Intercity, i 2017 til NEOPLAN Tourliner, i 2018 til MAN Lion’s Coach og i 2019 til MAN Lion’s City. Den helelektriske MAN Lion’s City E, som går i serieproduksjon i andre halvdel av 2020, er nå den femte prisvinneren på rad.