Publisert
10.June.2022
Sammen om en renere fremtid
Jungheinrich Norge har lenge solgt Hako-maskiner. Når vi nå inngår partnerskap med produsenten av gulvvaskemaskiner, har begrepet totalleverandør innen internlogistikk blitt ytterligere forsterket.
– Når Hako Ground & Garden AS nå innleder et samarbeid med Jungheinrich Norge, vil kundene oppleve en totalleverandør som virkelig tilbyr alt innen internlogistikk. Nylig fikk vi en liftprodusent med på laget, nå knytter vi bånd til en produsent av gulvaskemaskiner. Sammen med egne produkter som strekker seg fra jekketraller via bærekraftige elektriske trucker med helintegrerte Li-ionbatterier, til helautomatiserte systemmaskiner og selvgående mobile roboter, tilbyr vi nå et bredere, høyere og renere produktspekter enn noensinne!
Et samarbeid som startet for mange år siden
– Det startet altså for lenge siden. Helt siden 2003 har vi solgt Hako sine gulvvaskemaskiner. Siden den gang har forholdet sakte, men sikkert utviklet seg til å bli både solid og nyttig for begge partner. Da Hako tok kontakt tidligere i år for å inngå en serviceavtale med oss i Midt-Norge, var det på tide å strukturere forholdet.
– Vi ville ikke bare ha en avtale for Midt-Norge, men ordentlige rammer for hele landet, sier salgsdirektør hos Jungheinrich, Fredrik Høyer-Dahl.
– Vi inngikk for litt siden et partnerskap med den franske liftprodusenten Haulotte for å utvide produktsortimentet. Samme tankegang gjelder for samarbeidet som nå er inngått med Hako.
– Vi opererer i utgangspunktet i ulike bransjer, men har sett at samarbeidet er gull verdt for begge parter, sier administrerende direktør hos Hako, Hans Arne Eliassen.
For Hako er serviceapparatet til Jungheinrich svært viktig for partnerskapet. Hako har egen serviceavdeling, men benytter Jungheinrich sitt serviceapparat til å nå flere kunder og for hurtigere å kunne vokse i markedet.
– Utfordringen for Hako har vært å kunne ekspandere på landsbasis, sier Eliassen.
Jungheinrich selger og vil kun ha service på gulvvaskemaskiner og feiemaskiner. Foruten gulvvaskemaskiner har Hako også maskiner til bruk i park- og grøntområder, golfbaner og til hjem- og hagebruk i sitt sortiment.
Bærekraft og varige produkter
– Det er ikke tilfeldig at valget falt på Hako som samarbeidspartner. I valget av partner er det én ting som er viktig for Jungheinrich: samme tankegang når det gjelder bærekraftig drift og levetid på produktene.
– Produkter som varer og kan repareres fremfor å måtte skrotes og erstattes av nye, er vinn-vinn for både kunden, oss, Hako og ikke minst miljøet, sier Høyer-Dahl.
Og Hako deler så visst dette synet. De er med i en samarbeidsavtale som heter Circular Norway. Her er det sirkulær tankegang for produktene som gjelder.
Salg og service av Hako-maskiner
For at samarbeidet skal lykkes maksimalt for begge parter, er det viktig at Jungheinrich sine selgere vet hva de selger. Nå skal Jungheinrich sine 13 selgere til Hako for å få opplæring på deres gulvvaskemaskiner. Salget skal altså gå via to kanaler heretter; både via nettbutikk og selgere.
– Vi er en stor aktør til dagligvarebransjen i dag, sier Høyer-Dahl.
– Her ligger det et stort potensial for salg eller utleie av gulvvaskemaskiner.
Fremtiden for gulvvaskemaskiner er ikke helt ulik som for truckbransjen. Robotiserte gulvvaskemaskiner kommer også her.
– De vil trenge inn i markeder som ikke ville bli nådd uten et slikt samarbeid, sier produktsjef for renhold hos Hako, Geir Sabel Olsen.
Han sier videre at det er raskt å foreta service på en Hako-maskin. De har lite slitedeler på lager, fordi delene går fra hovedlageret i Sverige direkte til kunden. Det er det raskeste. Han understreker også at kvaliteten på produktene de selger er svært god. Høyer-Dahl, Eliassen og Sabel Olsen er enige om at levedyktige produkter og en sammenfallende forretningsmodell med samme oppbygging og struktur er et perfekt grunnlag for et godt samarbeid. Det er også et svært godt utgangspunkt for kunder som ønsker å forholde seg til kun én partner både for salg og service på gulvvaskemaskiner og feiemaskiner i internlogistikkbransjen.