Meny
Statens vegvesen vil bedre bylufta i storbyene

Publisert
06.January.2016

Statens vegvesen vil bedre bylufta i storbyene

Vegvesenet skal vurdert hvilke tiltak som mest effektiv kan bedre bylufta i storbyene. Innspill fra NILU og TØI er nå klare.

På oppdrag fra Statens vegvesen har forskere ved TØI og NILU vurdert hvilke tiltak som kan iverksettes. Vegvesenet skal komme med sine anbefalinger til Samferdselsdepartementet i løpet av kort tid.

Kan få ned forurensning

Helsefarlige konsentrasjoner av nitrogendioksid oppstår under spesielle meteorologiske forhold. Utslipp fra vegtransport er den største bidragsyteren. I Oslo har det de siste 15 årene vært seks tilfeller med ekstreme overskridelser I Oslo med til sammen 18 dager med helsefarlig luft.

På slike dager kan grenseverdiene trolig overholdes hvis utslippene fra bilene reduseres med om lag en tredel.

Mulige tiltak

Av mange mulige tiltak peker de følgende seg ut som de mest kostnadseffektive:

  • Ti ganger betalingen av i bomringen for personbiler med dieselmotor på dager med helsefarlig luft. Dette vil bidra med 5-7 prosent reduksjon av nitrogendioksid.
  • Permanent lavutslippssone i Oslo der tunge kjøretøy i Euro-6 klassen betaler mindre i bomringen enn kjøretøy med eldre teknologi.

Virkningen av et forbud mot å kjøre med persondieselbil innenfor Ring 3 i Oslo ville gi en reduksjon på 12-15 prosent i utslippet av nitrogendioksid på dager med helsefarlig forurensning. Men et forbud vil være vanskelig å håndheve – og blir derfor ikke anbefalt av TØI.

Virkningene av gratis kollektivtransport har også vært vurdert. Transportøkonomisk institutt mener at det vil være kostbart og ha relativt liten effekt på utslippene på om lag to prosent.  Årsaken er at om lag fire av fem nye passasjerer ellers ville ha gått eller syklet. Bare en av seks som ville bruke gratis kollektivtransport er en person som har latt bilen stå.